Søren Martens, administrerende direktør, Fish Pool ASA.

- Ny ressursskatt bør behandle kraft og laks likt

Også laksen selges på fastpriskontrakter i et regulert og transparent marked. Fastpriskontrakter bør derfor inkluderes i skattegrunnlaget for den nye grunnrenteskatten på havbruk, mener Søren Martens i Fish Pool.

Publisert Sist oppdatert

Les hele hans innlegg under, som først stod på trykk i DN.

Etter at regjeringen la frem sitt forslag til grunnrenteskatt på havbruk, skrev DN at oppdrettere ikke vil ønske å tilby fastpriskontrakter på grunn av den økte skatterisikoen. Fastpriskontrakter vil nå innebære en skatterisiko fordi inntektssiden i grunnrentebeskatning skal baseres på normprisen på laks (spotpris).

Skattegrunnlaget for laks solgt gjennom fastprisavtaler blir altså de svært svingende spotpriser, og ikke den faktisk fakturerte inntekt fra kontrakten.

Dagligvarekjedene, hotell, restaurant og catering ønsker langsiktighet og stabile priser på norsk laks. Hvis det blir stor skatterisiko knyttet til salg av laks på fastpris, vil ikke kjøperne få tilgang på fastpriskontrakter fra lakseoppdretterne og laks vil bli et mindre interessant produkt for disse viktige kundegruppene.

Vi frykter at dagens forslag til grunnrenteskatt på havbruk vil undergrave en vesentlig del av markedsarbeidet som har vært, og fortsatt vil være, avgjørende for suksessen til norsk laks.

Søren Martens, administrerende direktør i Fish Pool

Norge har vært en forutsigbar leverandør som har kunnet tilby stabile kontraktspriser. Denne stabiliteten har muliggjort produktutvikling og salg av mer forbrukervennlige produkter i supermarkedkjeder over hele verden. Det finnes fremdeles noen laksemarked der laksen omsettes til dagens spotpris, men disse blir stadig mindre viktig.

Vi frykter at dagens forslag til grunnrenteskatt på havbruk vil undergrave en vesentlig del av markedsarbeidet som har vært, og fortsatt vil være, avgjørende for suksessen til norsk laks. En redusert anledning til å inngå fastprisavtaler på laks vil redusere attraktiviteten på produktet i store kundesegmenter, og gi norsk laks mindre plass i butikkhyllene. Dette vil føre til lavere prisoppnåelse som over tid betyr lavere skatteinntekter.

Forslaget for havbruksnæringen må inkludere fastpriskontrakter.

Regjeringens forslag om grunnrente på havbruk og økt grunnrente på strøm bygger på to ulike prinsipp:

For strøm ønsker regjeringen at energiprodusentene skal tilby fastprisavtaler. Derfor innebærer de nye reglene at skattegrunnlaget for strøm solgt gjennom fastprisavtaler skal baseres på den faktiske inntekten til kraftprodusentene, ikke spotpris.

For havbruk er det foreslått at 100 prosent av skattegrunnlaget skal baseres på spotpriser.

Finansdepartementets begrunnelse for å velge spotpris, kalt normpris, for havbruk er at det gir lavere administrative kostnader og mindre muligheter for skattemotivert tilpasning ved å flytte inntekt til senere ledd i verdikjeden som ikke har grunnrenteskatt. Det kan da avtales lave priser på fisken ved slike interne salg eller høye priser på de tjenestene disse selskapene yter.

På samme måte som i kraftbransjen finnes et regulert futuresmarked for laks med transparent prising av kontrakter. Fish Pool ASA, eid av Oslo Børs, gir rammer for prising og dokumentert omsetning på en autorisert markedsplass under overvåkning av Finanstilsynet.

Spesielt for interne kontrakter inngått mellom oppdrett og salg/foredling i samme konsern kan børspriser være nøytral prisreferanse og dokumentasjon. Som nøytral tredjepart vil Fish Pool kunne tilby norske skattemyndigheter nødvendig dokumentasjon på kontrakter som benyttes for dette formålet, og således eliminere bekymringen som ligger til grunn for forslaget.

Derfor mener vi at skattegrunnlaget for grunnrenten må baseres på summen av:

  • Inntekt fra hele produksjonen til oppdretter basert på spotpris, som dagens forslag fra regjeringen
  • Resultateffekt, positiv og negativ, av dokumenterte, inngåtte kontrakter
  • Det er viktig å huske på at resultateffekt av fastpriskontrakter både kan øke og senke skattegrunnlaget:
  • Er kontraktsprisen høyere enn spotprisen vil grunnlaget for grunnrenten øke
  • Er kontraktsprisen lavere enn spotprisen vil grunnlaget for grunnrenten reduseres

Dersom forslaget endres til å inkludere fastpriskontrakter vil skattegrunnlaget over tid bli uendret. Slik kan laksenæringen fortsette sin merkevarebygging og utvikling av etterspørselen ved å kunne tilby fastpriskontrakter.

Det vil også gi langsiktig grunnlag for vekst i etterspørselen, øke næringens inntjening og derved også skattegrunnlaget. Det er vinn-vinn for alle parter.