
Har vist at sjøveien kan være både grønn og lønnsom
Det færøyske oppdrettsselskapet Hiddenfjord markerer fem år siden det sluttet å sende laks med fly – et grep som i 2020 ble omtalt som risikabelt, men som i ettertid har vist seg å endre både selskapet og deler av bransjen.
Da administrerende direktør Atli Gregersen annonserte beslutningen, vakte det oppsikt. Flyfrakt var lenge regnet som nødvendig for å levere fersk laks til markeder som USA og Asia. Hiddenfjord mente derimot at klimakostnaden var for høy.

– Vi følte et moralsk ansvar for å redusere utslippene våre. Det var ingen enkel beslutning, men den tvang oss til å bli bedre på alt fra håndtering til transport, sier Gregersen i en pressemelding.
Store klimabesparelser
Ved å gå over til sjøfrakt har Hiddenfjord redusert utslippene fra transport til det amerikanske markedet med rundt 95 prosent. Ifølge selskapets tall gikk utslippene fra 7,1 kg til 0,35 kg CO₂ per kilo sløyd laks. Det samlede karbonavtrykket for laks solgt til USA er redusert fra 12,2 kg CO₂ i 2020 til 3,85 kg i 2025.
Totalt tilsvarer CO₂-besparelsen fra utfasing av flyfrakt omtrent halvparten av Færøyenes samlede årlige utslipp.
Kvalitet og markedstilpasning
Overgangen fra fly til sjø stilte nye krav til kvalitet og logistikk. Hiddenfjord investerte i optimalisering av slakting, håndtering og temperaturkontroll for å sikre at laksen holdt seg fersk gjennom den lengre transporttiden.
Samtidig har selskapet satset på mer bærekraftig fôr og installert solcellepaneler på egne bygg for å redusere det totale klimaavtrykket.
Hiddenfjord har også utviklet ny teknologi for frysing og tining av laks, som gjør det mulig å levere tint fisk med tilsvarende kvalitet som fersk – og med langt lavere utslipp.
Omdømme og videre satsing
– Omdømmet vårt har vokst jevnt siden vi sluttet å transportere laks med fly, sier Gregersen i pressemeldingen.

Selskapet trekker frem inspirasjon fra artisten og klimaaktivisten Bob Geldof som en utløsende faktor for beslutningen i 2019, men understreker at de var nødt til å finne egne teknologiske løsninger for å få strategien til å fungere i praksis.
I dag utgjør sjøfraktlaksen 40 prosent av selskapets eksport, og Hiddenfjord opplever økende etterspørsel i både Europa og Nord-Amerika.
Veien videre
Etter fem år uten flytransport mener Hiddenfjord at erfaringene viser at miljøhensyn og lønnsomhet lar seg kombinere – men krever vilje til omstilling og investering.
Selskapet ser nå på muligheten for å ta den samme tankegangen videre til nye markeder og produkter – med ambisjonen om å redusere klimaavtrykket ytterligere.
Les også disse sakene om selskapet:
-
Halverte havstrømmene - kan nå drive oppdrett på eksponert lokalitet
-
Hevder å ha spart 200 000 tonn CO2-utslipp de siste tre årene
-
Hiddenfjord oppnår BAP-sertifisering
-
Bygger to nye fôrflåter for Hiddenfjord
-
- Vi skal etter planen ikke sende mer laks til Russland før mai - nå får vi bare se
-
En 52 år gammel mann omkom på oppdrettsanlegg
-
Kjøper sin fjerde lukkede merd
-
Har kuttet transportutslippene betydelig - vil ha flere oppdrettere med på laget
-
Derfor vil Hiddenfjord satse på lukkede anlegg
-
FiiZK leverer to lukkede merder til Hiddenfjord