Hiddenfjord har de siste årene fokusert på å fase ut flyfrakt, og har derfor jobbet med å utvikle nye metoder for å forlenge holdbarhetstiden for laksen, slik at den tåler lengre transporttid via sjø, og holder samme kvalitet.

Har vist at sjøveien kan være både grønn og lønnsom

Det færøyske oppdrettsselskapet Hiddenfjord markerer fem år siden det sluttet å sende laks med fly – et grep som i 2020 ble omtalt som risikabelt, men som i ettertid har vist seg å endre både selskapet og deler av bransjen.

Publisert Sist oppdatert

Da administrerende direktør Atli Gregersen annonserte beslutningen, vakte det oppsikt. Flyfrakt var lenge regnet som nødvendig for å levere fersk laks til markeder som USA og Asia. Hiddenfjord mente derimot at klimakostnaden var for høy.

Hiddenfjord ble verdens første oppdrettsselskap som sluttet med flyfrakt, og har ikke sendt laks med fly siden 2020. Overgangen til sjøtransport har redusert utslippene med rundt 95 prosent.

– Vi følte et moralsk ansvar for å redusere utslippene våre. Det var ingen enkel beslutning, men den tvang oss til å bli bedre på alt fra håndtering til transport, sier Gregersen i en pressemelding.

Store klimabesparelser

Ved å gå over til sjøfrakt har Hiddenfjord redusert utslippene fra transport til det amerikanske markedet med rundt 95 prosent. Ifølge selskapets tall gikk utslippene fra 7,1 kg til 0,35 kg CO₂ per kilo sløyd laks. Det samlede karbonavtrykket for laks solgt til USA er redusert fra 12,2 kg CO₂ i 2020 til 3,85 kg i 2025.

Totalt tilsvarer CO₂-besparelsen fra utfasing av flyfrakt omtrent halvparten av Færøyenes samlede årlige utslipp.

Kvalitet og markedstilpasning

Overgangen fra fly til sjø stilte nye krav til kvalitet og logistikk. Hiddenfjord investerte i optimalisering av slakting, håndtering og temperaturkontroll for å sikre at laksen holdt seg fersk gjennom den lengre transporttiden.

Samtidig har selskapet satset på mer bærekraftig fôr og installert solcellepaneler på egne bygg for å redusere det totale klimaavtrykket.

Hiddenfjord har også utviklet ny teknologi for frysing og tining av laks, som gjør det mulig å levere tint fisk med tilsvarende kvalitet som fersk – og med langt lavere utslipp.

Omdømme og videre satsing

– Omdømmet vårt har vokst jevnt siden vi sluttet å transportere laks med fly, sier Gregersen i pressemeldingen.

Hiddenfjords administrerende direktør og medeier Atli Gregersen sier de følte et moralsk ansvar for å redusere utslippene deres.

Selskapet trekker frem inspirasjon fra artisten og klimaaktivisten Bob Geldof som en utløsende faktor for beslutningen i 2019, men understreker at de var nødt til å finne egne teknologiske løsninger for å få strategien til å fungere i praksis.

I dag utgjør sjøfraktlaksen 40 prosent av selskapets eksport, og Hiddenfjord opplever økende etterspørsel i både Europa og Nord-Amerika.

Veien videre

Etter fem år uten flytransport mener Hiddenfjord at erfaringene viser at miljøhensyn og lønnsomhet lar seg kombinere – men krever vilje til omstilling og investering.

Selskapet ser nå på muligheten for å ta den samme tankegangen videre til nye markeder og produkter – med ambisjonen om å redusere klimaavtrykket ytterligere.