Forskere fra Roslin-instituttet har vært involvert i studien av laksegenetikk. Foto: Universitetet i Edinburgh

Forskere har gått under huden på luseresistens

Forskere i Skottland og Chile har identifisert genetiske responser som kan bidra til å avle laks som er mer motstandsdyktige mot lus.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Forskerne ved Universitetet i Edinburgh (Roslin Institute) og Universitetet i Santiago studerte hvilke RNA-molekyler som ble uttrykt i huden på atlantisk laks, parasittert av den «chilenske» fiskelusen Caligus rogercresseyi, sammenlinget med hud uten lus.

I forsøket ble det brukt 2 668  laks fra 104 familier (AquaInnovo-laks) med en gjennomsnittsvekt på 136 gram .

Varierende resistens

Laksen ble påsatt 13-24 kopepoditter per fisk, samtidig som de stoppet vannstrømmen i seks timer etter infestasjonen. Åtte dager etter ble fisken analysert og finner fra hver fisk ble samlet inn og klargjort for analyse  og lusetelling. 42 prøver fra 21 fisk, fra seks forskjellige familier, ble valgt for RNA-sekvensering basert på antall lus på fisken og hvordan veksten til fisken var under forsøket.

Imunrespons

Sammenligning av  luseinfisert hud mot frisk hud viste at 4 355 gener var uttrykt ulikt. Forfatterne av studien mener studiene bidrar til en bedre forståelse av hvordan atlantisk laks responderer på lus i huden, samt en større forståelse for hvilke genuttrykksprofiler som støtter genetisk motstand mot lakselus.

Ønsker du å lese mer om denne saken, trykk her for å lese hele artikkelen fra søsternettsiden vår, fishfarmingexpert.