Slaktefartøyet FVS «Scotia» er levert til FSV og skal operere på kontrakt for Mowi Scotland.

Nytt slaktefartøy overlevert

Det 50 meter lange slaktefartøyet til FSV skal slakte fisk for Mowi.

Publisert Sist oppdatert

FSV Group har nå mottatt det nye slaktefartøyet «Scotia», som skal brukes til å slakte oppdrettsfisk for Mowi i Skottland.

Slaktefartøyet pumper fisken fra merdene og om bord i skipet, hvor den sorteres, telles og avlives. Deretter lagres fisken i tanker med nedkjølt sjøvann, før den transporteres videre til prosesseringsanlegg – i dette tilfellet Mowis anlegg i Blar Mhor i Fort William.

FSV fremhever at slike fartøy gir mindre håndtering av fisken og dermed også lavere stressnivå. Slakting ved merdkanten fjerner dessuten risikoen for dødelighet under transport og behovet for mellomlagring i ventemerder.

Metoden gir ifølge selskapet i tillegg mer bærekraftig og lønnsom transport og slakting, reduserer smitterisiko mellom lokaliteter, og sikrer høy kvalitet på fisken gjennom rask nedkjøling.

Bygget i Polen og Norge

Ifølge nettstedet Baird Maritime ble skroget til «Scotia» bygget ved Finomar-verftet i Polen, mens sluttmontering ble utført ved Fitjar Mekaniske Verksted i Norge. Designet er levert av Sirius Design and Integration.

Fartøyet er 50 meter langt, har en bredde på 12 meter og en lastekapasitet på 500 kubikkmeter. Det er utstyrt med tvillingpropeller og sidethrustere både foran og bak for bedre manøvreringsevne.

Nytt, toppmoderne anlegg

Mowi har nylig investert flere millioner pund i å oppgradere og utvide prosesseringsanlegget i Blar Mhor, blant annet med 5 000 kvadratmeter ekstra gulvareal. Salgs- og prosesseringsdirektør Scott Nolan beskriver det som et moderne anlegg med en kombinasjon av banebrytende teknologi og pålitelig utstyr.

– Vi har installert seks Baader 144-sløymaskiner med kamerateknologi drevet av kunstig intelligens som en del av sorteringsprosessen, i tillegg til tre Baader 142-maskiner og en egen håndlinje for fisk som ikke passer for automatisering, sier han til Mowis interne magasin The Scoop.

Roboter i arbeid

– To Marel-sorteringsmaskiner – hver med kapasitet på opptil 120 fisk per minutt – støttes av to bulkbin-sorterere med tilsvarende kapasitet. Disse lar oss effektivt pakke fisken i bærekraftig, gjenbrukbar emballasje, hovedsakelig til vårt videreforedlingsanlegg i Rosyth, forklarer Nolan.

– Et Microsystem sørger for å fordele kassene til ulike pakkelinjer. Derfra er prosessen helautomatisert: fisken legges i kasser eller kar, merkes, ises, lokk legges på, stroppes, sjekkes for metallrester og palleteres av vårt robotiserte system fra Samey. Deretter frakter DFDS de nedkjølte pallene til kundene våre. Våre roboter fra Samey håndterer nå over 90 prosent av kassene som produseres.