Nybygg til FsV fra Sletta Verft.
Nybygg til FsV fra Sletta Verft.

"Mini Server" - Første i sitt slag

FSV Group overtok nettopp sitt nyeste tilskudd i flåten, MS «Mini Server», som er bygget av Sletta Verft. Rederiet har så langt konsentrert seg om de større og kraftigere fartøyene, og for åtilby kundene et bredere spekter av tjenester har rederiet valgt å kontrahere et mer kompakt fartøy hos det anerkjente verftet på Nordmøre.

Publisert

Som aller første servicefartøy, er Mini Server bygget helt i tråd med nye regler for båter som skal utføre fortøyningsjobber til oppdrett. Sjøfartsdirektoratet stiller en rekke krav til utstyr og installasjoner for fartøy som skal bedrive servicearbeid til oppdrett, og spesielt knyttet til fortøyningsarbeid. For det første må båtene ha haikjeft og styrepinner for sikring av tau og kjetting. Videre er det også strenge krav til vinsjene som brukes til ankerhåndtering. Disse må ha funksjon for frislipp i tilfelle nødsituasjoner oppstår. Det har også kommet inn krav om at hivkraften på vinsjene skal begrenses i forhold til bruddstyrken på tauet som er koblet til. Her har vinsjleverandøren, MB Hydraulikk, kommet med en smart løsning hvor operatøren legger inn bruddstyrken på tauet, slik at vinsjen begrenser hivkraften automatisk.

Dette regelverket er helt nytt, og vi kjenner ikke til andre fartøy som er utrustet på denne måten. Vårt neste fartøy, Multi Quality som er under bygging på Vaagland Båtbyggeri, vil naturligvis

også ha de samme funksjonene. Men hvor mange 15-meters servicebåter som blir bygget med en så omfattende utstyrspakke gjenstår å se. Konsekvensene er uansett tydelige; Båter som ikke har

slik utstyr får ikke lov til å utføre fortøyningsjobber innen oppdrettsbransjen.

Gode kapasiteter

I tillegg til nevnte utstyr, er båten utrustet med en 65 t/m kran, slepekrok og propelldyser samt to stykk 3 tonns nokker. Det er også gode bo- og overnattingsfasiliteter for inntil 4 personer

ombord. Fremdriftsanlegget er levert av Nogva, og består av to stk 500 HK Scaina motorer, med PTO-pumper påkoblet hvert gir som blant annet driver to stykk 80 hk sidepropeller.

Strømforsyning er hovedsakelig 230V, som drives av to stykk 37 KW aggregater. Det er lagt opp til strømforsyning av både ROV-system og dykkerrigg ombord.