Geir-Ove Ystmark, adm direktør i Sjømat Norge. Foto: Sjømat Norge.

Gir begrensede vekstmuligheter

Administrerende direktør i Sjømat Norge Geir Ove Ystmark er svært usikker på om det nye trafikklys-systemet vil gi noen snarlig vekst. Han kaller det heller et justeringsregime.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Mandag kveld ble det klart at to produksjonsområder blir røde, tre gule og åtte grønne. De grønne områdene gjelder i hovedsak for nordområdene og helt sør, mens det lyser rødt på deler av Vestlandet og gult i deler av Rogaland, Møre og Romsdal og i Midt-Norge.

- Hva tenker Sjømat Norge om at Regjeringen innførte de røde lysene?

- Jeg tenker at dette kan bli en utfordring om to år når det ligger i føringene å ta ned biomassen i området. Dette er en sak vi må gå grundig gjennom, sier Ystmark til kyst.no

Han påpeker at Sjømat Norge legger til grunn til at man har innført et regime der målemetodikken enda ikke har landet og at det dermed kan gjennomføres justeringer av grunnlaget i både systemet og for fargesetting frem mot neste vurdering om to år.

- Fremover er det svært viktig å teste ut målemetodikken og sikre seg at det ikke er svakheter som gjør at selskaper blir økonomisk straffet, slår Ystmark fast.

- Men det er positivt at næringen har fått noen rammevilkår. På kunnskapsgrunnlaget som nå foreligger synes vi likevel det er for tidlig å innføre et regime basert på modellene som har høy usikkerhet.

De åtte grønne områdene mener han gir et godt grunnlag for økt aktivitet blant annet for økt salg av fisk, og større volumer.

- Disse kan bidra til mer penger til havbruksfondet, som igjen på en god måte kan gi mer inntekt til kystkommunene.

Burde fargelagt bedriftene

Ystmark påpeker at Sjømat Norge også i prosessen har ment man burde legge fargene på bedriftene og ikke områder, samt påpekt en rekke svakheter med målemetodikken som brukes.

- Når Regjeringen nå lander på denne metoden tar vi det til etteretning og forholder oss til dette.

- Ut ifra kunnskapsgrunnlaget som er, og at Sjømat Norge er enige med at lakselus skal regulere næringen, er dere enige med vurderingene som er gjort i fargesettingen?

- Vi kan ikke tørre å si at vi en enige. Vi er positive til at man har landet på en reguleringsordning. Enige at lus skal være regulerende men ønsker en annen modell, og da kan ikke si man er enig i fargesettingen, oppsummerer han.

Nærmere nullvekst

Ystmark påpeker at regimet ikke nødvendigvis gir vekst i næringen. I fjor produserte man i Norge nesten 1,3 millioner tonn laks. Trafikklyssystemet slik det lyser nå, legger til rette for en vekst på ca 24 000 tonn MTB.

- Dette er ikke et vekstregime som gjør at man når ambisjoner om vekst i en samlet havbruksnæring. Systemet gjør at man foretar justeringer av ulike områder og tar man ned biomassen i de røde områdene, får man gjerne nærmere nullvekst.

Han påpeker at det derfor kanskje er galt å kalle det vekstregime.

- Men at det er et justeringsregime har Sjømat Norge påpekt under hele prosessen. Systemet gir begrensede muligheter for utvikling av næringen.