Overrasket over trafikklysbeslutning
Partner og advokat i Thommessen, Mons Alfred Paulsen, mener det er kritikkverdig om regjeringen planlegger ordinære trafikklysjusteringer, dersom det innebærer ytterlige nedtrekk.
Under åpningen av «Sjømatdagene» snakket statssekretær Even Tronstad Sagebakken litt om fjorårets eksportresultater, før han gikk over til hvilke forventninger regjeringen har til 2024 for havbruksnæringen.
Ordinær kapasitetsjustering
En av tingene Sagebakken kunne røpe var at det til våren vil bli en ordinær kapasitetsjustering. Det vil si ordinært trafikklys med opp- og nedjusteringer med nedtrekk i de røde områdene.
Senere samme dag gikk forskningsdirektør Linda Nøstbakken på scenen og snakket om NOU 2023:23.
- Vi foreslår å revidere trafikklyssystemet. Vi mener at du må ha regler som er faglig vurderte, forutsigbare og gir god miljøstatus på lang sikt.
- De individuelle insentivene må styrkes for å sikre tilstrekkelig god miljøtilstand ved hvert enkelt anlegg. Trafikklyssystemet må endres slik at man ikke skal vokse helt til man blir gul igjen. Du skal vokse sånn at du forblir grønn.
Nøstbakken poengterte at det burde gis insentiver til utvikling og bruk av produksjonsmetoder som muliggjør økt produksjon uten at dette går på bekostning av miljøet.
- Overraskende
Til tross for forslaget og anbefalinger fra Havbruksutvalget, kan det derfor likevel se ut som at enkelte oppdrettere må forberede seg på nedtrekk i år også.
Partner og advokat i Thommessen, Mons Alfred Paulsen, forteller til Kyst.no at han ble overrasket da han hørte planene om ordinære justeringer.
- Det er flere grunner til at regjeringen burde vurdere å ikke gjennomføre noen nye nedtrekk i denne runden. Først og fremst fordi Havbruksutvalget så klart har anbefalt at man ser etter andre virkemidler. Dernest fordi Stortinget i sitt anmodningsvedtak den 30. mai 2023 bad regjeringen om å innføre en ordning som gjør at nedtrukket produksjon som følge av trafikklyssystemet kan produseres i lukket teknologi, og bad regjeringen legge frem et forslag om en miljøteknologiordning i løpet av 2023. Det siste er det allerede varslet en utsettelse på, sier Paulsen.
- I tillegg er det forventet å ta rundt et år før regjeringen har klar havbruksmeldingen sin. Så vi har klare bestillinger til regjeringen fra Stortinget knyttet til trafikklyssystemet og en melding basert på et ekspertutvalg og mange høringssvar som tar opp at trafikklyssystemet med gule, røde og grønne lys ikke er den beste måten å gjøre ting på. Det å likevel velge å gjennomføre ordinære justeringer tror jeg for mange da var litt overraskende, legger han til.
Paulsen mener regjeringen har blitt servert god og solid argumentasjon til å vurdere å ikke gjennomføre nedtrekket inntil en avklaring om lukket teknologi og havbruksmeldingen er på bordet.
Videre påpeker han at ingen vet hvordan lyssettingen vil bli, men at PO 3 og PO 4 til nå har fått 6 % og 12 % nedtrekk. I verste fall mener han man kan se for seg områder med totalt 20 % nedtrekk.
Denne muligheten til å tenke seg om bør regjeringen benytte seg av – i hvert fall i denne saken
Mons Alfred Paulsen, advokat og partner i Thommessen
- Til nå ser det ut som oppdretterne egentlig har klart å avdempe de helt store konsekvensene av nedtrekket. Når det er sagt, på et eller annet punkt så kommer de virkelig store negative konsekvensene til å komme, for oppdretterne og lokalsamfunnene. Det er det regjeringen i så fall gambler på, hvis man likevel tar nedtrekket nå, understreker han.
- Det er en god regel å tenke seg godt om før man gjennomfører noe som kan ha ganske dramatiske konsekvenser, i hvert fall når man har klare signaler på at det er en annen og mindre tornefull vei å gå. Denne muligheten til å tenke seg om bør regjeringen benytte seg av – i hvert fall i denne saken, sier Paulsen avslutningsvis.
Les flere saker om Trafikklyssystemet:
-
Legger ned Svanøy Røykeri: - Rødlyset får konsekvenser
Marø Havbruk opplyser fredag at de har kommet frem til den tunge og trise avgjørelsen om å avvikle dagens drift på Svanøy Røykeri AS.
-
Har mistet 18 % av produksjonskapasiteten til røde lys
Raser mot regjeringens avgjørelse om rødt lys og nedtrekk i PO3 og PO4. - Man lurer på om dette er en målrettet politisk styrt nedbygging av næringen i området, sier produksjonsdirektøren i Osland Havbruk.
-
Skulle du ha sett, snart er hele kysten gul og rød
Hvordan kan topplederen i verdens største oppdrettsselskap ikke skjønne hvilke rammebetingelser som gjelder?
-
- Dette er ikke positivt
Lerøy-sjef Henning Beltestad sier at de må gjøre grep i hele verdikjeden etter at de fikk nedtrekk i P03 og P04. - Dette er krevende for bedriften og næringen, sier han.
-
- Krever ingen nedtrekk for de som investerer i miljøteknologi
Sjømatbedriftene er svært skuffet over regjeringens fargelegging av trafikklyssystemet.
-
Nytt rødt lys: - Veldig overrasket og skuffet
Nils Tore Karstensen er bekymret for utviklingen av næringen etter at det igjen lyser rødt i trafikklyssystemet.
-
Her er fargene i trafikklyssystemet
Regjeringen har bestemt hvilke farger de 13 ulike produksjonsområdene for oppdrett av laks, ørret og regnbueørret får. To områder får rødt lys.
-
Ny rapport: Slik kan hardt rammede områder få kontroll på lakselusen
Ved å unngå lakselus på rundt 30 % av oppdrettsanleggene kan de hardt rammede områdene på Vestlandet gå fra «rødt til grønt» i Trafikklyssystemet. Det kommer fram i en ny rapport.
-
Slik vurderes lakseluspåvirkningen
Produksjonsområde 3 fra Karmøy til Sotra er i kategorien med høyest sannsynlig dødelighet av utvandrende villaks forårsaket av lakselus. Områdene 2, 4, 5, 6 og 7 ligger i den mellomste kategorien, mens de resterende syv områdene er vurdert til å ha lav sannsynlig dødelighet.
-
Disse oppdretterne får øke produksjonskapasiteten
Mattilsynet har behandlet de to siste av de 100 mottatte søknader i forbindelse med innsending av dokumentasjon om unntaksvekst for oppdrettsanlegg.