Nordlaks sitt konsept Havfarm blir 430 meter lang, og 54 meter bred. Illustrasjon: NSK Ship design.

Er det et skip? Er det et oppdrettsanlegg?

Håkon Ådnanes, prosjektleder for Nordlaks’ Havfarm i NSK Ship Design ønsker seg en omforent fremdriftsplan for hvordan nye regelverk skal utarbeides og initieres for havbruksanlegg i eksponert farvann.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Hvem er kaptein og maskinist på et oppdrettsanlegg, det er litt uklart for meg. Og hva slags sertifikat trenger de? Spør Ådnanes, som savner en en litt mer åpen dialog mellom alle de involverte aktørene.

- DNV GL, Fiskeridirektoratet og Sjøfartsdirektoratet jobber alle med noe, men hva som gjelder for hvem er fortsatt litt uklart for meg, sa Ådnanes under Sjøfartsdirektorats Sjøsikkerhetskonferanse nylig, ifølge Skipsrevyen.

Håkon Ådnanes savner en mer åpen dialog mellom de involverte aktørene. Foto: Andrea Bærland/Skipsrevyen.

Han fortalte også om hvordan NSK Ship Design arbeider for å finne de riktige sikkerhetsparameterne å arbeide etter med Havfarm, som av mange betegnes som et oppdrettsskip. Er standardene utarbeidet i offshorenæringen relevante i enhver sammenheng?

- Det vi ønsker er å jobbe for å finne riktig sikkerhetsnivå for vår konstruksjon. Vi skal være helt sikre på at dette ikke knekker, på at det ikke sliter seg av og driver inn i fjæresteinene. Men vi skal også være sikre på at vi ikke legger på et sikkerhetsnivå og krav som er uhensiktsmessige.

Enn så lenge tror Ådnanes og kollegaene at det nærmeste de kommer en eksisterende definisjon er å anse Havfarm som en bemannet lekter.

På den strukturelle siden, på alt som har med fortøyning og stabilitet anser de det som en offshorestruktur, for marine systemer vil sannsynligvis DNV GLs klasseregler for skip følges, og når det gjelder sikkerhet og evakuering blir det naturlig å se til sjøfarten.

- Det er en konstruksjon som har thrustere, men det er ikke noen fremdrift, den vil ligge fast fortøyd på en lokasjon gjennom hele levetiden, ha en liten bemanning, seks-sju stykker permanent, og da er det nærmeste vi kommer, tror vi, en bemannet lekter, sier han.