I nesten 30 år har konsernsjef Henning Beltestad vært i Lerøy-systemet. Fra han står opp til han går og legger seg, er det selskapet som står i fokus. Foto: Lerøy Seafood Group
Lerøy-sjefen tror på en kombinasjon av flere teknologier
Lerøy-sjef Henning Beltestad mener man må ta i bruk flere teknologier i fremtiden for å kunne skape vekst i havbruksnæringen.
Henning Beltestad er en smilende og engasjert bergenser, som har sitt daglige virke som konsernsjef i gigantselskapet Lerøy. Fra han står opp til han går og legger seg, er det selskapet som står i fokus for Beltestad, noe som har blitt en del av livet etter nesten tretti år i selskapet.
Til Kyst.no forteller konsernsjefen at det som leder er viktig å forstå virksomheten, samt at man har ambisjoner og en genuin interesse for det selskapet man leder.
- Du må ha en ekstrem drive, godt humør og ha interesse for mennesker og hvor verdiene skapes. Det tror jeg er grunnleggende, og det gjelder egentlig alle virksomheter. Selskapet må komme foran egne interesser. Det er også viktig med fakta og ha tilgang til gode styringsverktøy. Som leder må man også like å måle, samt bli målt selv på det man gjør.