Øystein Rist i Lofotprodukt sier de har store planer for Salma fremover.

Feiret Salmas comeback

Salma er relansert i Norge. Både sjømatnæringen og stjernekokker var til stede da produktet ble presentert på nytt i Oslo.

Publisert

Laksemerket Salma er tilbake i norske butikker og på restaurantmenyer. Returen ble markert på restauranten Fish Me i Oslo, der inviterte gjester fikk smake retter tilberedt av mesterkokkene Eyvind Hellstrøm og Björn Svensson.

Salma forsvant fra markedet i fjor, men er nå relansert etter at Insula kjøpte merkevaren. Salmar står for råvare og foredling, mens Lofotprodukt har fått ansvar for salg, produktutvikling og markedsføring.

– Da Salma forsvant fra hyllene, gikk det et sukk gjennom lokalene hos oss i Lofotprodukt, sier Øystein Rist, direktør for salg og marked i Lofotprodukt. 

– Salma er et resultat av produktutvikling over mange år. Vi visste at vi måtte få den tilbake.

Mesterkokkene Björn Svensson og Eyvind Hellstrøm lagde retter av Salma-laks på relanseringen.

Hellstrøm har hatt stor betydning

Trym Eide Gundersen, direktør for Sjømatrådet i Norden, peker på at kvalitet har vært avgjørende for merkevarens posisjon. 

– Vi var først ute med 4-timers garantien: Fra sjø til pakking. Jeg tror mye av grunnen til Salma sin posisjon i dag, er at vi var kompromissløse på kvalitet, sier han.

Gjestene fikk smake flere retter laget med Salma-laks.

Han trekker også frem betydningen av Eyvind Hellstrøm, som har bidratt til å profilere produktet internasjonalt.

Under arrangementet fortalte Hellstrøm om et måltid i Singapore der kokken Otto Weibel serverte SALMA. 

– “You have to taste the salmon”, sa han, og jeg svarte at jeg visste godt hva laks var – jeg er jo fra Norge! Men dette var annerledes, sa Weibel. “This is Salma”. Resten er historie, fortalte Hellstrøm.

Björn Svensson minnet om hvordan Salma var sentral i en av hans signaturretter på restauranten Oscarsgate: 

– Retten hadde 32 ingredienser, men det var Salma-laksen alle husket, sa han.

Svensson serverte også to nye retter under markeringen.

Lanseres i to størrelser

Ifølge Rist lanseres Salma først i norske butikker, i størrelsene «small» og «large». Den tynneste delen av fisken som tidligere fulgte med buken, fjernes, slik at det blir mer loin i pakkene.

– “Alle” har savnet Salma. Nå er vi endelig tilbake, avslutter han.

Stemningen var god da inviterte gjester deltok på relanseringen av Salma på Fish Me i Oslo.