
Oppdrettstorsk satte historisk rekord
Første halvår av 2024 viser en økning i eksportvolumet av oppdrettstorsk, mens eksportverdien av villtorsk faller. Torskeoppdretteren Ode melder om stadig økende etterspørsel.
Onsdag kom Norges sjømatråd med oppdaterte tall for sjømateksporten i første halvår av 2024.
Les den saken her: Fall i eksportverdien: – Historisk endring
Blant statistikken sjømatrådet tar opp, er eksportvolumet av fersk oppdrettstorsk som økte med 28 prosent, til 6 436 tonn, mens eksportverdien økte med 51 prosent, til 372 millioner kroner.
På den andre siden var det den laveste eksportverdien for fersk villtorsk i et første halvår siden 2015. I tillegg må man helt tilbake til 2011 for å finne et lavere eksportvolum, ifølge Norges sjømatråds sjømatanalytiker, Eivind Hestvik Brækkan.
Alt i alt resulterte dette i at oppdrettstorsk utgjorde 21 prosent av eksportverdien av fersk torsk første halvår, en historisk høy andel.
– Andelen oppdrettstorsk har aldri vært så høy i et første halvår. Det er også både den høyeste eksportverdien og det høyeste eksportvolumet vi har hatt for fersk oppdrettstorsk i et halvår. Med utsikter til ytterligere nedgang i torskekvotene også i 2025, samt fortsatt vekst i produksjonen av oppdrettstorsk, vil oppdrettstorsk utgjøre en stadig større del av eksporten av torsk fra Norge, sa Brækkan i pressemeldingen.
Ikke konkurrenter

I 2019 etablerte torskeoppdretteren Ode seg, da under navnet Gadus Group, med selverklært mål om å revolusjonere hvitfiskmarkedet.
Sales manager i Ode, Cathrin Rabben, forteller til Kyst.no at de ikke ser på villtorsk og oppdrettstorsk som konkurrenter, men heller to kategorier som utfyller hverandre.
– Svingningene i torskebestanden og kvotene, sammen med hyppigere oppståtte faktorer som vær, vind og fangst, fører til uforutsigbarhet for kunder som kjøper torsk. Uforutsigbarhet i tilgjengelighet og kvalitet gjør det vanskelig å satse på og investere i å bygge ut hvitfiskkategorien med nye produkter og økt volum, uavhengig av marked.
Med oppdrett av torsk sier Rabben at de kan tilrettelegge for vekst i volum, år etter år, og over tid bidra til å jevne ut bølgedalene som skapes i de utfordrende periodene for villfisken. Jevnt over kan de skape vekst i volum og verdi for hvitfisk- og torskekategorien som helhet.
– For vår del handler oppbyggingen av en ny næring innen torskeoppdrett om å endre hele torskekategorien. Vi skal levere fersk torsk hele året, som gjør at kundene kan komme til oss og vite at de får riktig torsk til riktig kvalitet til riktig tid, uavhengig av sesong og kvoter.
For å kunne levere jevn og stabil tilgang gjennom hele året, forteller Rabben at de må ta høyde for enkeltfaktorer som sjøtemperatur når de setter ut fisk. Dette for å oppnå riktig størrelse, volum og til riktig tid for kundene.
– Forutsigbarheten dette gir, gjør det mulig for kundene våre å planlegge kampanjer og optimalisere produksjonen sin. Dette er derfor et viktig fokusområde for både oss og partnerne vi jobber sammen med i markedet.
Økende etterspørsel
Om det å selge oppdrettstorsk forteller hun at etterspørselen har vært stadig økende og at leveringstryggheten gjennom hele året, kombinert med kvaliteten på produktet, har vært en viktig del av dette.
– En av årsakene til at vi kan levere på dette, er strategien vår om å allerede fra starten bygge en fullstendig verdikjede fra klekkeri til slakteri. På denne måten har vi full kontroll over hele livssyklusen til fisken, og kan sikre kundene våre volumet de ønsker, legger hun til.

Rabben har vært i selskapet siden 2021, men tiltrådte stillingen som sales manager i 2022. Hun legger vekt på at de har bygget opp et solid salgsteam som promoterer oppdrettstorsken til nye og eksisterende torskemarkeder over hele verden.
– Hvordan opplever dere markedet for oppdrettstorsk i utlandet?
– Tilbakemeldingene fra samtlige markeder er at oppdrett vil utgjøre en stadig større andel av sjømaten som tilbys i både dagligvare og restauranter fremover. Ved siden av forutsigbarhet er bærekraft og ansvarlighet aspekter flere har fokus på og stiller krav om.
Markedene skal ifølge Rabben også være svært positive til smaken på oppdrettstorsken, og påpeker at Ode jobber med et utvalg partnere for å utvikle produkter som er tilpasset ulike verdenskjøkken. Torsken har mild smak som er lett å like, og som godt tilpasser seg det meste av sauser, krydder og tilbehør.
– Hvordan er konkurransen fra andre torskeoppdrettere?
– Oppdrett av torsk er fortsatt en liten bransje relativt til den norske villfisknæringen og vi i Ode samarbeider godt med de andre torskeoppdretterne. Vi jobber i dag sammen for å øke kunnskapsnivået, drive forskning på relevante temaer, ytterligere kvalitets- og produktoptimalisering, og å kommunisere med myndighetene for bedre rammevilkår – dette gjør vi best sammen, sier hun avslutningsvis.
