Flyfrakt har åpnet opp verden for mer enn laks. Ett flyselskap alene, fraktet i fjor nesten 50 000 tonn norsk sjømat. Foto Terje Engø
Flyfrakt har åpnet opp verden for mer enn laks. Ett flyselskap alene, fraktet i fjor nesten 50 000 tonn norsk sjømat. Foto Terje Engø

Flyselskap fraktet 50 000 tonn norsk sjømat i fjor

Ett flyselskap alene, fraktet i fjor 46.000 tonn laks, fra Oslo. Selskapet fraktet også annen fersk eller levende sjømat til ulike deler av verden. De er bare ett av flere selskaper som har åpnet opp verden for fersk og levende norsk sjømat.

Publisert

Gardermoen har de siste tjue årene blitt stadig viktigere som skandinavisk flyplass. Årsaken er ikke den norske reiselysten alene, men i større grad norsk eksport av sjømat. Ved å fly fersk eller levende sjømat fra Gardermoen, sparer eksportørene mange timer på frakt.

Flere satser på norsk sjømat

Det er en viktig årsak til at selskaper som Emirates, Turkish Airways og Qatar Airways flyr fra Oslo. Før selskapet søkte konkursbeskyttelse og ble satt under administrasjon, var også Thai Airways en konkurrent i dette markedet. Det samme var også Norwegian på sin rute til Bangkok. Det er forventet at Thai Airways vil etablere seg på ruten Oslo – Bangkok igjen.Gardermoen har de siste tjue årene blitt stadig viktigere som skandinavisk flyplass. Årsaken er ikke den norske reiselysten alene, men i større grad norsk eksport av sjømat. Ved å fly fersk eller levende sjømat fra Gardermoen, sparer eksportørene mange timer på frakt.

Flyfrakt ble svært viktig under pandemien

I 2020 da passasjermarkedet kollapset fortsatte både Turkish Airways, Emirates og Qatar Airways å fly, men med hovedfokus på frakt og i mindre grad passasjerer. Felles for disse selskapene er at de bruker sine baser i henholdsvis Istanbul, Dubai og Doha til å frakte laks og annen sjømat ut videre ut i deres svært omfattende globale nettverk. Siden flyene har sine hovedbaser nesten midtveis mellom Norge og de største asiatiske markedene, er det spesielt laks dit som fraktes.

Turkish Airlines er ett av selskapene som frakter norsk sjømat til store deler av verden. Foto Terje Engø
Turkish Airlines er ett av selskapene som frakter norsk sjømat til store deler av verden. Foto Terje Engø

Over 2000 tonn annen sjømat

Qatar Airways, som i fjor fraktet 46.000 tonn laks ut av Norge. Laks utgjorde 95 prosent av sjømaten de fraktet ut til markedene. Det betyr at det ble fraktet over 2000 tonn annen sjømat, levende eller fersk. Det viktigste produktet var levende kongekrabbe til asiatiske markeder.

Det sendes også mindre kvantum med islandsk og færøysk sjømat med Qatar Airways fra Gardermoen. Samlet har selskapets daglige passasjerfly og seks ukentlige fraktefly en ukentlig kapasitet ut av Norge på 850 tonn. Denne kapasiteten varierer med antall passasjerer. Er det lite passasjerer gir det rom for mer last.

Her lastes laks ombord i et fraktefly fra Qatar Airways på Gardermoen. Foto Qatar Airways Cargo
Her lastes laks ombord i et fraktefly fra Qatar Airways på Gardermoen. Foto Qatar Airways Cargo

Ett marked lite påvirket av pris

Disse restaurantene finnes i de fleste store asiatiske byer som Bangkok, Jakarta, Singapore, Seoul og Hong Kong. Japan er også et stort marked. Mange forbinder Vietnam med eksport av billig pangasius. Men i retur importeres også eksklusiv sjømat til restauranter, mange tilknyttet internasjonale hoteller. I fjor importerte Vietnam 116 tonn levende norsk kongekrabbe. Atskillig mindre enn Sør-Korea som importerte 509 tonn og Hong Kong 392 tonn.

For mange asiatiske restaurantgjester er det viktig å vise «ansikt», når for eksempel forretningskontakter inviteres på restaurant. Det har skapt et marked som er atskillig mindre sensitivt med hensyn til pris, enn dagligvaremarkedet.