De står bak sushirekordforsøket i Bodø 18. september. (F.v) Runar Berg Bodø/Glimt, Espen Moe Bama/Køltzow, Leonardo Figuero Råbra, Jarle Solemdal Salten Aqua og Geir Wenberg Salten Aqua. Foto: Designia – Lars Antonsen

Verdensrekorden skal tilbake til Bodø

I 2011 tok Salten Aqua verdensrekorden i sushimosaikk til Aspmyra. Nå må representantene fra Guinness rekordbok tilbake til Bodø med målebåndet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salten Aqua bidro med laks til 13.000 sushibiter og lagde Glimt-logoen på 25 kvadratmeter bestående av 13.000 sushibiter. To ganger, etter jubeldagen på Aspmyra for fem år siden, er Guinness-rekorden i sushimosaikk slått.

51 kvadratmeter

-Men nå skal verdensrekorden tilbake til Bodø, Salten Aqua og Bodø/Glimt, sier daglig leder Geir Wenberg i Salten Aqua.

Det er datterselskapet Saltenlaks som bidrar med råvarene til den nye rekorden som etter planen skal bli på 51 kvadratmeter, noe som tilsvarer størrelsen på en toroms leilighet. Mosaikken skal markere Glimt og Bodøs 200 årsjubileum i 2016. Det betyr at det må lages mellom 40.000 og 50.000 sushibiter før kampen mot Brann 18. september. Til det trengs det mye laks. Rundt 120 fisk som veier mellom fem og seks kilo hver.

Det var Wenberg som hadde ideen til rekordforsøket.

Publikumsrekord?

-Jeg tok kontakt med Bodø/Glimt for å høre om det var stemning for å ta tilbake verdensrekorden i sushimosaikk. Som vanlig var ikke markedssjef Runar Berg motvillig, forteller Wenberg.

-Da vi satte Guinness-rekorden i 2011 var det en suksess. Det overordnede målet, i tillegg til å sette verdensrekord er å sette publikumsrekord på Aspmyra.

Da må det ca 8000 tilskuere på kampen mellom Glimt og Brann den 18. september.

-Det skal vi jobbe for, sier markedssjef Runar Berg i Glimt.

Stort engasjement

Rekorden legges til den helgen Bodø/Glimt markerer 100-årsjubileet - en helg som vil få oppmerksomhet nasjonalt.

-Rekorden viderefører det unike samarbeidet som ble startet i 2011. Flere aktører i laksenæringen har gått sammen og markedsfører/sponser med «laks.no» og «Laks er viktig for...» . Bodø/Glimt spiller nå med «laks.no» på drakten, det arrangeres «Laksedag» på Aspmyra hvert år samt mye annen profilering, sier Geir Wenberg i Salten Aqua.

Kjøp billetter

For Wenberg er det like viktig at Aspmyra fylles denne dagen som at Guinness-rekorden havner i Bodlø.

-Vi utfordrer derfor andre aktører i havbruksnæringen til å kjøpe billetter som kan deles ut til folk som vil på kamp denne dagen, sier Wenberg som har gode erfaringer med laksenæringens engasjement når det gjelder Bodø/Glimt.

De nærmere 50.000 sushibitene skal deles ut til publikum før kampen mot Brann starter.

Bodø/Glimt og Saltenlaks oppfordrer derfor folk til å komme tidlig på kampen. Gjerne et par timer før for å få med seg sushirekorden og spise sushi.