Thomas Wiig er ansatt som ny sjef i ScaleAQ Software.

Ny leder på plass i ScaleAQ Software

Thomas Wiig er ansatt som ny leder for ScaleAQ sin satsing på datadrevne tjenester.

Publisert

Wiig har vært en sentral del av konsernet siden 2019 og har det siste året hatt rollen som Group Chief Digital Officer (CDO) – en rolle han vil fortsette i parallelt med sin nye lederrolle for softwaredivisjonen.

Han overtar rollen etter Jon Arild Tørresdal, som har valgt å søke andre nye utfordringer og med det fratre sin stilling og ansettelse i selskapet.

– Thomas har vist sterk forståelse for både teknologi og næringens behov. Han kjenner konsernet og softwaredivisjonen godt, og er en viktig pådriver i arbeidet med å realisere vår digitale konsernstrategi. At han kombinerer rollen som CEO for software med funksjonen som CDO i konsernet, vil sikre god koordinering og gjennomføringsevne på tvers av hele konsernet, sier konsernsjef Audun S. Fjeldvær.

Fordelt på fire land

Softwaredivisjonen består i dag av rundt 43 ansatte og 5 konsulenter fordelt på Bergen og Florø i Norge, samt kontorer i Vietnam, Canada og Chile. De utvikler digitale verktøy og plattformer for biologisk kontroll, planlegging og innsikt i hele produksjonssyklusen innen havbruk. 

Dette kommer i tillegg til 35 utviklere som jobber med utstyrssoftware i ScaleAQ Seabased, Maskon og Moen Marin. Selskapet leverer i dag softwareløsninger til kunder globalt, og satser videre på datadrevne tjenester og integrasjoner med både eget og tredjepartsutstyr.

– For at våre kunder skal lykkes med sin digitale strategi, må dataflyten være åpen – både mellom våre egne applikasjoner og ScaleAQ-utstyr, men også mot tredjepartsleverandører som støtter dette. Innsikt og beslutningsstøtte må kunne hentes ut uavhengig av leverandør – enten det gjelder sensordata, fôrforbruk eller biologiske resultater. I tillegg må man ha høy datakvalitet. Her har ScaleAQ investert tungt over mange år, og vi har nå etablert et teknologisk forsprang i markedet. Dette er avgjørende for en enda mer effektiv og bærekraftig produksjon fremover, sier Wiig.

Del av større strategi

Skaleringen av konsernets digitale satsing er en del av en større strategi som også inkluderer økt bruk av kunstig intelligens, innsiktsverktøy og datadrevet beslutningsstøtte på tvers av våre divisjoner – inkludert data fra vaksinemaskinene i Maskon, som benyttes i smoltproduksjon på land. ScaleAQ har stor tro på å følge fisken gjennom hele livssyklusen.

– Vi har svært kompetente team med stor gjennomføringsevne i hele konsernet. Jeg gleder meg til å jobbe tettere sammen med både kolleger og kunder for å skape verdi fremover, avslutter Wiig.