Kristian Blom kommer fra stillingen som daglig leder i AquaCloud.
Foto: Tidal
Går fra AquaCloud til Tidal
Havbruksteknologiselskapet Tidal ansetter Kristian Blom som Customer Experience and Data Strategy Lead.
Tidal har ansatt Kristian Blom som "Customer Experience and Data Strategy Lead". Selskapet skriver i en pressemelding at han får en sentral rolle i arbeidet med å støtte oppdrettere i å ta i bruk selskapets digitale løsninger.
Blom har over 20 års erfaring fra programvareutvikling og digitale plattformer innen havbruk. Med bakgrunn fra en lakseoppdrettsfamilie og tidligere roller i blant annet AquaCloud og Aquabyte, har han med seg en kombinasjon av teknologiforståelse og bransjeinnsikt som er relevant for arbeidet han nå skal inn i.
I Tidal vil han jobbe tett med kundene, både strategisk og operativt, for å støtte integrering og bruk av selskapets systemer i oppdretternes hverdag.
– Overvåking av fiskens velferd, autonom fôring, vekst- og atferdsanalyser, og automatisering gjør Tidals løsninger til noen av de mest spennende teknologiene innen havbruk i dag, sier Blom.
– Med min bakgrunn og erfaring er det vanskelig å la en slik mulighet gå fra seg. Å vite at arbeidet vil bidra til bedre fiskevelferd i næringen, gir det hele en dypere mening for meg.
Daglig leder Anders Fossøy ser frem til samarbeidet:
– Kristian har en god kombinasjon av bransjeforståelse og digital kompetanse. Det gjør ham godt rustet til å bidra i videreutviklingen av Tidal og i samarbeidet med kundene våre. Han forstår både kompleksiteten i oppdrett og hvordan teknologi kan gi bedre beslutningsgrunnlag i hverdagen.
Tidal ble etablert som et eget selskap etter å ha blitt skilt ut fra Alphabet i 2023, og lanserte samme år Orca – et alt-i-ett-system med undervannskamera utviklet spesielt for nedsenkede merder.
Selskapet er støttet av investorer som Ichthus Venture Capital (IVC), med tilknytning til Kverva, og jobber med å gjøre oppdrett mer datadrevet, effektivt og bærekraftig.