Investor Torbjørn Theier og Arne Hjeltnes i Norwegian Fish Company, her sammen med Hermann Pettersen, (i midten) som selskapet kjøpte fabrikken i Mehamn av. Foto: Norwegian Fish Company.

Vil skape 50 nye sjømatjobber i Finnmark

Arne Hjeltnes vil sammen med fire investorer bringe nytt liv til sjømatnæringen i nord.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette vil de gjøre ved å få i gang og utvide en foredlingsfabrikk ved Mehamn i Finnmark. De er allerede godt i gang med etableringen av produksjonslokalet til det nyetablerte selskapet Norwegian Fish Company.

Anlegget kommer til å generere hele 50 nye arbeidsplasser i Gamvik kommune.

Primusmotor for prosjektet er tidligere Findus sjef Jørn-Gunnar Jacobsen. Med seg på lasset har han fått blant annet Arne Hjeltnes, som sier driften vil starte opp like etter nyttår.

Les også: Norwegian Fish Company lanserte ny merkevare

Gutta på tur programlederen har lang fartstid i bransjen i ulike roller, og har nå slått seg sammen med Thorbjørn Theie og Jørn-Gunnar Jacobsen, for å bygge opp en stor filetproduksjon i Finnmark.

På selskapets Facebook-sider skriver de at representanter fra selskapet har denne uken vært å prøvekjørt pakkemaskinene fra Multivac i Tyskland. Nå pakkes de ned og sendes til Mehamn der de skal installeres. Foto: Norwegian Fish Company/Facebook.

- Matvaregiganten Findus hadde så å si en ferdig plan for investering og utvikling av fiskefabrikken på, men de nye eiere ville heller leie enn å eie. Jørn-Gunnar Jacobsen som er tidligere Findus sjef, valgte derfor å fortsette disse planene og realisere konseptet, forteller Hjeltnes.

Selv pendler han og partnerne for tiden mellom Oslo og Mehamn for å overse arbeidet med den nye fabrikken, og ferdigstille alle planene for det første driftsåret deres som begynner om en knapp måned.

Produksjonen til det nyetablerte selskapet Norwegian Fish Company skal legges til det gamle anlegget til Hermann Pettersen, Norway Seafoods. De tre gründerne har fått med seg eiendomsinvestorene Petter Neslein i Pecunia og Hans Thomas Knudtzon i Hanto på laget, som har investert over 150 millioner kroner i prosjektet.

På fabrikken går det også fremover, lakselinjen monteres og det skal prøvekjøres laks på mandag, melder selskapet på sine Facebook-sider.

6000 tonn fisk

Hjeltnes sier til kyst.no at de holder på å oppgradere å ferdigstille produksjonslokalet, som skal starte opp drift allerede 1.januar neste år.

- Vi tar sikte på å produsere 6.000 tonn fisk til neste år. Så vi begynner litt forsiktig, men vi kan øke til en makskapasitet på 12.000 tonn om det blir aktuelt og behov, forklarer han.

De fem investorene sikter seg inn på nabolandet Sverige som marked, og Hjeltnes forklarer at dette er grunnet stor konkurranse i Norge.

- Det norske markedet er veldig tett og det er mange om benet. Vi har derfor valgt å se muligheter for utvikling av pakket fisk i Sverige og etter hvert i flere deler av verden. Norge er jo blitt veldig flinke til å spise mer laks og fisk, etter ferdigpakket fisk i ulike varianter kom på markedet, og dette har vi ambisjoner om at skal skje i Sverige også, forteller han.

Helårsarbeidsplasser

Hjeltnes sier til kyst.no at de har valgt å satse på både hvit og rød fisk for å skape helårsarbeidsplasser for de ansatte.

Lakselinjen på fabrikken er levert av Marel. Bildet er fra demovisning i Danmark. Foto: Arne Hjeltnes.

- Kombinerer vi oppdrett- og villfisk skaper man arbeid gjennom hele året, og det er viktig, påpeker Hjeltnes.

Selskapet skal ha to separate linjer for hvit fisk og en for rød. Hjeltnes forklarer at de etter hvert har planer om å lage produkter av både torsk, sei, hyse og oppdrettslaks.

Den villfangede fisken skal de kjøpe fra lokale fiskere, og laksen skal de kjøpe fra produsenter i Finnmark.

- 75 % av all fisk i Finnmark forsvinner ut av fylket. Dette vil vi gjøre noe med, og ønsker å kjøpe og utvikle fiskeprodukter lokalt, sier Hjeltnes.

Avtale med ICA

Fiskeprodusenten har inngått et samarbeid med ICA i Sverige som blir selskapets storkunde.

- Samarbeidet vi har etablert med ICA er vi er veldig fornøyd med. Ledelsen har vært oppe på Mehamn og sett på virksomheten, og hvor fisken skal komme fra, legger han til.

Svenskene er ifølge Hjeltnes svært opptatt av hvor maten kommer fra.

- Dette er noe merkevaren vår skal tydelig fremme.