Havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus i Nord-Trøndelag Havn RørvikIKS/Kysthavnalliansen. Foto: Torkil Marsdal Hanssen

13.000 vogntog kan forsvinne fra vintervegene

Den første snøen har så vidt falt. Meldinger om vogntog som står fast, flommer over oss. Men om bare ett år kan 13.000 utenlandske vogntog ha forsvunnet fra trøndervegene. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med snøfallet følger vinterens farligste kombinasjon: Utenlandske vogntog med uerfarne vintersjåfører på elendige norske veger. Trønderske medier gjør knapt annet enn å rapportere om ulykker, farlige situasjoner og vogntog ute av kontroll. Konsekvensen er i beste fall at veier stenges i timevis. I verste fall død og fordervelse.

Neste vinter kan 13.000 vogntog – de aller fleste av dem med utenlandske skilt og sjåfører – være borte fra norske vinterveger.

Sjøtransport av sjømat fra Midt-Norge til Europa kan være en realitet i løpet 2016, i regi av Kysthavnalliansen som består av Kristiansund og Nordmøre Havn IKS, Hitra Kysthavn og Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS.

– Vi er nå i full gang med utbyggingen av nytt havne- og industriområde nord for Rørvik. Kysthavna på Kråkøya står i 2016 ferdig med ro-ro-fasiliteter, sier havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus.

Ro-ro er en forkortelse for roll on/roll off, og er en betegnelse på en type skip hvor containere og semitraller rulles på og av. Selve transportenheten med sjåfør trenger ikke å følge med skipet. Kysthavnalliansen samarbeider med den internasjonale sjøtransportgiganten Blue Water Shipping og Esbjerg havn om tilretteleggingen av den nye transportkorridoren. De midtnorske sjømatgigantene Marine Harvest, Salmar, Lerøy, Midt-Norsk Havbruk og Sinkaberg-Hansen viser stor interesse for prosjektet.

– Det jobbes nå med å få fram de endelige kostnadstallene. Fra før av vet vi at sjøtransporten tilfredsstiller tidskravene for transport av både frossen og fersk sjømat, og at dette vil gi betydelige miljøgevinster med tanke på CO2-utslipp, forklarer Dekkerhus.

– Og i løpet av det første året vil sjøbasert eksport av sjømat fra Midt-Norge fjerne 13.000 vogntog fra vegene. Det vil merkes godt på framkommeligheten på trønderske vinterveger, poengterer Dekkerhus.