– Gladlaks er ikke et markedsføringstunt fra vår side

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Vi har fått mange gode og positive tilbakemeldinger på lanseringen av Gladlaks både fra andre aktører i bransjen og av kunder, sier Henning Beltestad, konsernsjef i Lerøy Seafood Group.

Therese Soltveit

Kyst.no traff konsernsjefen i Lerøy Seafood Group under Ocean Talent Camp i Bergen igår, og spurte han om nylanseringen av den mye omtalte Gladlaksen til Lerøy som nylig kom på markedet.

Henning Beltestad mener Gladlaksen ikke er et markedsføringstunt fra Lerøy sin side. Her er konsernsjefen avbildet under Ocean Talent Camp, der han holdt et kort foredrag. Foto: Therese Soltveit

- Mange mener det er bra at vi er åpne om hvor fisken kommer fra og sporingen på fisken, sier Beltestad.

Han legger til at salget av laksen går veldig bra på Norgesgruppen sine butikker som Lerøy har samarbeidet med i lanseringen av det nye lakseproduktet.

På den mye omtalte emballasjen vil forbrukerne kunne finne informasjon om laksen de kjøper. Sporing og åpenhet skal snu forbrukernes negative syn på laksen, tror selskapet.

Lerøy skriver følgende på sine nettsider om laksen: 

- Lerøy og NorgesGruppen er enige om at Gladlaks aldri skal ha vært medisinert med antibiotika. Strenge krav til hygiene og gode vaksiner har bortimot eliminert bruk av antibiotika i norsk lakseproduksjon, men dette er den første gangen vi med 100 prosent sikkerhet kan love forbruker at laksen aldri har vært i befatning med antibiotika.

Les også: - Vi vil ha talentene

Kommunikasjonsjef Marianne Moen i Rema 1000 uttalte i VG for noen uker siden, at de i Rema 1000 er opptatt av å selge frisk, fersk fisk.

- Antibiotikabruk er så å si ikke-eksisterende i Norge, og denne garantien virker derfor som et markedsføringsstunt for at folk skal tenke at det er en sikkerhet for kvalitet – noe det ikke nødvendigvis er, sa hun i en VG artikkel. 

Mye kritikk rettet mot Gladlaks

- Det har jo kommet mye kritikk fra forskjellige hold blant annet fra Kurt Oddekalv i media, og videre har Rema 1000 sagt det er markedsføringstunt fra Lerøy. Hva mener du om kritikken som har blitt speilt i media og på sosiale medier?

Les også: Ocean Talent Camp i Bergen startet i dag

- Det er først og fremst ikke et markedsføringstunt fra vår side. Mange forbrukere som spiser norsk oppdrettslaks i Norge og utland tror det er antibiotika i laksen vår, det er en myte vi vil prøve å endre. Derfor har Lerøy lansert Gladlaks og garanterer at fisken er hundre prosent fri for antibiotika, konstaterer Beltestad.

Konsernsjefen mener det er viktig for kunden å skape en trygghet rundt fisken de spiser, og derfor har Lerøy valgt åpenhet og sporing av fisken tilgjengelig på pakken de kjøper i butikken. Derfor skal laksen ikke inneholde palmeolje, antibiotika, ingen bruk av kitanhemmere. Itilegg sier selskapet at laksen skal være hundre prosent sporbar og innholde mer Omega-3 fettsyrer enn annen norsk laks.

Les også: redaktør for Norsk Fiskeoppdrett Pål Mugaas Jensen sin kommentar om gladlaks lanseringen her.