Gå til innhold
Annonse

Ambisjonene går utenfor merdkanten for Fishency

Bernt W. Asbjørnsen t.h er ny i jobben som forretningsutvikler i Fishency Innovation. Foto: Fishency Innovation.
Bernt W. Asbjørnsen t.h er ny i jobben som forretningsutvikler i Fishency Innovation. Foto: Fishency Innovation.

Fishency Innovation var på utkikk etter en dreven forretningsutvikler. Nylig ansatte de Bernt W. Asbjørnsen som ifølge selskapet passer perfekt til stillingen.

Annonse

Bernt W. Asbjørnsen (59) har allerede startet i den nye jobben som forretningsutvikler i midten av februar. Han gleder seg til å jobbe med innovative, fremoverlente og engasjerte kollegaer og mener at menneskene er den viktigste ressursen.

Allsidig bakgrunn

59-åringen har en mastergrad i bedriftsøkonomi og ledelse (MBA) fra USA og har langt erfaring innenfor sjømatindustrien både i Norge og utenlands.

Den nye forretningsutvikleren i Fishency Innovation har lang erfaring innenfor sjømatnæringen. Foto: Privat.
Den nye forretningsutvikleren i Fishency Innovation har lang erfaring innenfor sjømatnæringen. Foto: Privat.

Han har blant annet jobbet med markedsføring og salg av sjømat i USA og Belgia, samt som IT-sjef i Innovasjon Norge. Erfaring med alt fra skjellnæringen til finans, innkjøp og logistikk av mat og sjømat kommer i tillegg. 

- Nå er det innovasjons- og startup selskap som gjelder. Her kommer min allsidige bakgrunn fra både IT og sjømatnæringen til nytte. Dette er veldig spennende og inspirerende å ta fatt på, forteller Asbjørnsen.

Interessen for næringen kom allerede på 90-tallet da den nye forretningsutvikleren flyttet til Trondheim sammen med sin ektefelle som hadde «røtter» innen sjømatnæringen.

- Siden den gang har jeg jobbet innen næringen, både i og utenfor Norge. Ofte kan det være tilfeldig hvordan en havner i en næring, men det at jeg har blitt i næringen betyr at jeg har utviklet et sterkt forhold til både produktene, kystkulturen og menneskene. ​

- Vil ivareta det godet ryktet om norsk laks

Asbjørnsen forteller til Kyst.no at han allerede har fått et stort ansvar i Fishency. Som foretningsutvikler har han ambisjoner om å samarbeide med andre næringsaktører for å teste og utvikle en løsning for automatisk telling av lakselus.

Asbjørnsen mener at digital lusetelling bidrar til bedre miljø for fisk. Foto: Fishency Innovation
Asbjørnsen mener at digital lusetelling bidrar til bedre miljø for fisk. Foto: Fishency Innovation

- Fishency Innovation har utviklet Smartfunnel – et veldig spennende produkt som tar 360 graders høyoppløselige bilder av hele fisken i merdene. Bildene av lakselusa danner grunnlaget for maskinlæring slik at en kan telle lakselus digitalt uten å forstyrre fisken i sitt miljø. Med daglige rapporter til oppdretteren om utviklingen på lakselusa i merdene er oppretteren bedre rustet til å iverksette tiltak for å begrense både påslag og reproduksjon. I tillegg kan våre data brukes til andre formål innen både fiskehelse og måling av biomasse, forteller Asbjørnsen.

Les også: Medvind for automatisk luseteller

Videre mener han at det nye produktet kan bidra til å løse næringens største utfordring både i forhold til vekst og omdømme.

Det er viktig for selskapet å ivareta det gode ryktet om norsk laks. Foto: Fishency Innovation
Det er viktig for selskapet å ivareta det gode ryktet om norsk laks. Foto: Fishency Innovation

- Men ambisjonene går også utenfor merdkanten. Vi har et rykte å ta vare på og vi må tenke på miljøet til fisken både innenfor og utenfor nota. Norsk laks er et begrep i det internasjonale markedet som det har tatt dekader å opparbeide. Jeg har selv vært i stormen når kriser traff matsektoren i Europa for snart tyve år siden. Det truet også rykte for den norske laksen, og jeg vet hvor sårbart det kan være, sier Asbjørnsen.

- Så, selv om Fishency er en liten aktør har vi et stort engasjement om å bidra til at vi sammen kan løse næringens utfordringer og videreutvikle vårt gode omdømme. Det gir god grobunn for videre økonomisk vekst i næringen, legger han til. 

Fishency Innovation:

  • Er et innovasjonsselskap og har som mål å automatisere lusetellingen i norsk havbruk.
  • Selskapet ble startet opp i 2017 etter X2 Labs’ akseleratorprogram i Stavanger i fjor og består av 5 ansatte
  • SmartFunnel er et automatisk lusetellings-teknologi som selskapet jobber med
  • Prototypen har allerede vært testet hos en oppdretter 
  • Den eneste norske bedriften til å nå opp i Artic15 sin topp 30-liste over bedriftene som deltar.

Neste fase i utviklingen av prosjektet

Som et nytt selskap på markedet står Fishency Innovation ovenfor flere utfordringer, og det synes Asbjørnsen er spennende.

- Vår største utfordring er å dokumentere og introdusere vårt produkt i markedet med begrensede ressurser. Vi har svært gode resultater fra testing med prototypen. Nå er utfordringen å videreutvikle smartfunnel og ta det over i neste fase som vil være et betalt pilotforsøk.

Ifølge han har Fishency som mål å samarbeide med aktører som er ansvarsbevisste, nysgjerrige og foroverlent. I tilleg ser han etter de som har et engasjement og fokus som ikke bare er rettet mot neste års bunnlinje.

Deltar i Katapult Ocean-programmet

Når Asbjørnsen ikke er på forretningsreiser deltar han daglig på Katapult Ocean Accelerator. Dette er et akselerator-program som hjelper selskapene å utvikle og skalere opp innovative løsninger som bidrar positivt til miljøet i havet. Fishency Innovation er en av 11 selskaper som er plukket ut av over 500 internasjonale søkere til å delta i Katapult Ocean sitt program.

- Det er veldig spennende å få være med på et akselerator-program hvor det er et veldig høyt trykk i tre måneder. Der får vi bistand og veiledning av mentorer på høyt nivå til å utvikle, finansiere og skalere opp selskapet. Jeg kan ikke annet enn å skryte av opplegget, forteller den nye forretningsutvikleren.

Les også:

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse