Morten Dahl Sebjørnsen, messegeneral og daglig leder i Blue Technology Group AS (t.h. i første rekke) sammen med Blått Hav-deltakerne og statsminister Erna Solberg. Foto: André Hellesøy

Arrangerer havmessen "Blue Days" i Bergen

Samler Havnæringene i ny messe i Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I september 2020 blir Hav-messen «Blue Days» arrangert for første gang i Grieghallen i Bergen.

Det er det nystartede selskapet Blue Technology Group AS (BTG AS) som står bak nyvinningen.

- Blue Days blir den største møteplassen for alle selskaper som jobber for innovativ og bærekraftig virksomhet i havrommet. Messens tema og hovedfokus i 2020 er «Forretningsmuligheter på tvers av havnæringene», sier Morten Dahl Sebjørnsen, Messegeneral og Daglig leder i BTG AS.

Sebjørnsen er mest kjent som prosjektleder for sommerens store arrangement i Bergen, The Tall Ships Races, men går nå tilbake til å arrangere messer og konferanser, noe han har lang erfaring med fra sin tidligere stilling i Offshore Media Group.

Med seg på laget har han blant annet sin tidligere kollega, André Hellesøy. I forbindelse med The Tall Ships Races, har Sebjørnsen og Hellesøy jobbet med Blått Hav prosjektet, en Innovasjonskonkurranse som samlet unge voksne i arbeidet for å tenke nytt rundt utfordringene rundt bærekraftig bruk av ressursene i havrommet.

- Vi ønsket å sette fokus på utfordringene vi har med forsøpling av havene, og har i de to årene vi har arbeidet med dette sett viktigheten av å sikre bærekraftig utnyttelse av ressursene som ligger i havet, noe som vil gi store forretningsmuligheter i fremtiden. Vi har lært mye i denne prosessen, og blitt veldig inspirert av både ungdommene som kom med nye ideer, mentorene og rådgiverne som stilte villig opp for å dele sine erfaringer fra forskjellige deler av havnæringene. Dette har trigget oss til å bruke vår kompetanse til å skape en solid møteplass på tvers av havnæringene, slik at det blir enklere å ta beslutninger og finne løsninger som kan fungere på tvers av behovene i de forskjellige segmentene, med fokus på digitalisering, bærekraft og innovasjon, sier Sebjørnsen.

Riktig timing

- Norge har en ledende rolle i FN’s satsing på bærekraft, og spesielt bærekraftsmål nr 14 «Liv under vann». Bergen er en foregangsby når det kommer til satsingen på bærekraftig verdiskaping i havet, og er Hav-hovedstaden i Norge - og kanskje verden. Når i tillegg Bergen kommune har uttalt sin satsing på Havbyen Bergen, føler vi oss trygge på at «Blue Days» blir en suksess. Gjennom lang tids planlegging og dialog med aktører i de ulike havnæringene, er tilbakemeldingene fra bransjene at det er et ønske og et behov for en slik messe.

- Vi lager en møteplass for å knytte enda tettere bånd mellom segmentene i Havnæringene som står for 70% av verdiskaping i Norge. Maritim, sjømat og petroleumsnæringene er bærebjelkene i norsk økonomi, og det er selskaper og mennesker fra disse segmentene som skal ta det videre steget med bærekraftig ressursutnyttelse av havet.  Havet skal gi oss både energi, mat og mineraler i fremtiden, og Norge er allerede i førersetet med tanke på bærekraftig verdiskapning i havrommet.

- Vi samler selskaper som stiller ut både på oljemesser, havbruks- og fiskerimesser og shippingmesser for å kunne vise bredden på sine produkter og tjenester. At de nå får mulighet til å gjøre dette under en paraply har blitt svært godt mottatt, sier Sebjørnsen.

Stor interesse 

Allerede før lansering har en stor andel av de 3500 kvadratmeterne i utstillingen blitt solgt.

Michelle Williams i Grieg Logistics sier at Blue Days messen vil være en viktig møteplass for alle selskaper som jobber for digitalisering, innovasjon og bærekraftig virksomhet i havrommet.

-Vi i Grieg er sikker på at messen vil bidra til økt samhandling og skape nye forretningsmuligheter på tvers av havnæringene. Derfor har vi valgt å bli en av partnerne til Blue Days 2020. Vi gleder oss til å vise bredden som Grieg Gruppen representerer i havnæringene, og ser frem til å møte nye potensielle forretningsforbindelser og se hvilke spennende løsninger som vises frem på messen, sier Williams.

-I Grieg bruker vi FN´s bærekraftsmål som rammeverk i vår forretningsdrift og synes det er inspirerende at det lages møteplasser som Blue Days, som også har dette som grunntanke, avslutter hun.

Bergen er havby nummer én i Norge, hjembyen for noen av verdens største oppdrettsselskap og rederier. Bergensregionen spiller også en viktig rolle i norsk og internasjonal petroleumsindustri, og har gjennom en bredt utviklet leverandørindustri, operatørselskaper, utdanningsinstitusjoner og FoU miljøer, kompetanse og teknologi som er etterspurt over hele verden. Subsea industrien i regionen er også blant verdens fremste. Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet har også sitt hovedsete her, og det er derfor naturlig at det skapes en felles arena på tvers av havnæringene i regionen.