Daglig leder i HydroWave, Geir Arne Solheim. Foto: Privat.

Bølgekraft klar til å forsyne oppdrettsnæringen med strøm

Ved hjelp av energi fra bølger vil HydroWave produsere strøm til oppdrettsanlegg. Denne ideen har gjort selskapet til gründerfinalist.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Gjennom gründerjulepresangen har det kommet inn 40 søknader. Nå har juryen nå har plukket ut fem finalister. Kyst.no har fått innsikt i hvem disse er, og vil denne uken se litt nærmere på idéene og hva som rører seg i havbrukets gründerverden.

Geir Arne Solheim og selskapet HydroWave er én av finalistene. Konseptet deres benytter seg av bølgeenergi, og konverterer kreftene fra havet til elektrisitet. Teknologien kan eksempelvis produsere strøm direkte til oppdrettsanlegg, eller gi hurtigladning til hybride og elektriske fartøy.

- Man kan si vi har en totalpakke innen strømleverandører, sier gründer Geir Arne Solheim til Kyst.no.

Solheim har selv vært i bransjen i 20 år og har måtte gå den lange utviklingsveien for å komme frem til den løsningen som i dag gjelder. Han forteller at de nå har klart å "knekke nøtten" mange som prøver seg innen bølgeenergi sliter med. De har i dag også patent på konseptet.

- Det svakeste leddet i teknologien for bølgekraft blir ofte oversett, noe som er grunnen til at flere har feilet før oss eller gitt opp. Konseptet må tåle ekstreme krefter, og samtidig være fleksibelt, sier han.

Godt egnet for oppdrett

Solheim mener konseptet er godt egnet for oppdrettsbransjen.

- Ved å installere det på eller ved fôrflåter, kan man uten store kostnader høste den lokale energien som allerede er der. Lokalenergi er tingen både til lands og til vanns, mener Solheim.

Han slår fast at det i fremtiden vil bli viktig å se hvilke ressurser du har tilgang til på en lokasjon.

- Operasjoner og hav-basert produksjon har bølger, det er bare sånn det er. Nå har vi teknologien, og den er klar for bruk.

Bølgekraft har 50 ganger større energitetthet enn for eksempel energi fra solen, og fem ganger større enn vindkraft. Kall gjerne havbølgene for naturens eget batteri. Solheim mener at de enkelte oppdretterne vil vinne på å se muligheten for å benytte seg av denne typen grønn teknologi.

- Ved å drifte anlegg på bølgekraft, kan du selge en laks som er «grønnere» enn andre. Da er det ikke bare fisken som har opphavsgaranti, men også strømmen, slår han fast.

Testet i orkan

Produktet har også vært testet i fullskala. Det ble gjort i full orkan utenfor Stadt, og Solheim mener at hvis teknologien overlever der, så kan den klare seg hvor som helst.

- Vi har satset på et modulbasert og fleksibelt system i stedet for én stor og robust enhet, og prototypen tok ingen skade under testing, bekrefter han.

Hvis de vinner konkurransen, kan det bli et vippepunkt for bedriften.

- Vi trenger all den drahjelpen vi kan få. Vi er små, men vi har utviklet en teknologi som fungerer. Skulle vi ikke vinne, vil vi selvfølgelig heller ikke gi oss, legger han til.

Nominert til flere priser

Regjeringen viser interesse for konseptet, her med Statsminister Erna Solberg og daglig leder Geir Arne Solheim. Foto: Privat.

Gründerjulepresangen er ikke den eneste konkurransen HydroWave har deltatt i, og selskapet var også finalister til Årets Gründer i sommer. Det er et samarbeid mellom Sparebanken Sogn og Fjordane, Framtidsfylket, Sparebankstiftinga Sogn og Fjordane og Innovasjon Norge.

- Vi er litt som Askeladden, vi griper de mulighetene som dukker opp underveis. Vi er alltid glade for oppmerksomhet og slike konkurranser er en god måte å skaffe det på, sier Solheim.

- Nå merker vi interesse fra både nasjonale og internasjonale aktører. Det at energiteknologien vi tilbyr er helnorsk, har blant annet vekket interesse hos regjeringen, og i høst hadde vi Statsministeren på besøk for å lære mer om nettopp vårt konsept, informerer gründeren.

- Du må være brutalt ærlig med deg selv

Etter 20 år med tålmodig opplæring og utvikling av bølgeteknologi, er Solheim klar på at det er noen ting som ligger til grunn for å lykkes som gründer.

- Du må være brutalt ærlig. Både med deg selv og organisasjonen. En «god gründer» må klare se situasjonen som den er, og ikke lage falske forventninger. God innsikt i både markedet og verdikjeden er også viktig.

- Jeg har holdt på i 20 år, først og fremst som læregutt, men også som oppfinner. Akkurat nå er bølgekraft «hot», og vi er også klare med teknologien. Markedet var ikke der for ti år siden, så hadde vi satt i gang da, hadde vi kanskje feilet vi og. Målet er jo selvfølgelig å lykkes men tid er underordnet når vi jobber for å få det til, sier Solheim.

Han peker blant annet til at teknologien de utvikler også kan brukes i fattige områder, eksempelvis på øyområder som vil dra nytte av å bruke lokale energi som strømforsyning.

- Hva positivt vi kan gjøre for verden, det er det som driver oss fremover, sier Solheim.

Vinneren av gründerjulepresangen kåres neste uke.

Om HydroWave:

  • HydroWave AS ble etablert i 2015, og er selskapet som skal ta for seg den kommersielle biten og levere systemet selskapet Havkraft AS har testet og utviklet siden 2009.
  • De fikk en treårig kontrakt med rederiet Uksnøy i september i år.

Fordeling av område for årets søknader til Gründerjulepresangen.

Les mer om de andre finalistene: