Kampanje på norsk laks i Frankrike. Foto: Norges Sjømatråd.

Får medhold i at lakse-kampanjer kan være ulovlige

ESA, EØS-avtalens overvåkningsorgan i Brussel, har gitt Marine Harvest delvis medhold i en klage mot staten over den avgiftsfinansierte markedsføringen fra Norges Sjømatråd.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selskapet har flere ganger uttrykt at de vil avvikle ordningen, men i sommer avviste ESA, at ordningen var ulovlig statsstøtte fordi EØS-avtalen ikke omfatter statsstøtte i fiskerisektoren.

Men nå skriver VG at Marine Harvest får et foreløpig medhold i at kampanjene for norsk sjømat, rettet mot norske forbrukere, kan være diskriminerende i forhold til de som selger utenlandsk sjømat i Norge, da de markedsfører norskprodusert fisk og skalldyr under logoen «Norge, norsk sjømat».

Advokat Torben Foss, som har klaget til ESA på vegne av Marine Harvest, sier at selskapet er fornøyd med ESAs foreløpige syn:

– Her har ESA det samme standpunkt som Marine Harvest. Når det gjelder Norges Sjømats markedsføring ute, mener ESA at de ikke har kompetanse til å vurdere det, basert på at det er statsstøtte-regelverket som vil gjelde. Vi bestrider at de ikke kan vurdere det og har derfor tatt den saken til EFTA-domstolen, sier Foss til VG.

Fiskeriminister Per Sandberg sier til avisen at regjeringen er uenig med ESA og jobber nå med å utforme et svar til de.