Anders Marthinussen skal være med å realisere og videreutvikle det planlagte kunnskaps- og visningssenteret for havbruk ved Atlanterhavsveien. Foto: Pure Norwegian Seafood

Fra Kontali Analyse til Pure Norwegian Seafood

Pure Norwegian Seafood har tilsatt Anders Marthinussen – tidligere daglig leder i Kontali Analyse AS – i en ny utviklingsstilling.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den første jobben blir å realisere og videreutvikle det planlagte kunnskaps- og visningssenteret for havbruk ved Atlanterhavsveien.

- Vi har jobbet i over tre år med å utvikle et nytt kunnskaps- og visningssenter for havbruk tilknyttet vårt oppdrettsanlegg på Gaustad ved Atlanterhavsveien. Anders Marthinussen har de fremste forutsetninger for at dette prosjektet skal realiseres til det beste for oss, laksenæringen og turistnæringen, sier Eldar Arne Henden, daglig leder i Pure Norwegian Seafood AS. 

Høyaktuell kompetanse

Marthinussen – som nå er ansatt som CBDO (Chief business development officer) i Pure Norwegian Seafood - er utdannet ved Norges veterinærhøgskole. Han har i over 20 år hatt flere ledende roller i selskap langs hele verdikjeden i oppdrettsnæringen fra rogn til konsument, og kompetansen dekker de fleste områder innen lakseproduksjon. Han kommer fra stillingen som daglig leder i Kontali Analyse AS, som er en global referanse innen sjømatnæringen med betydelige leveranser av beslutningsgrunnlag for det offentlig, organisasjoner, produsenter og leverandører innenfor sjømatnæringen.

Det planlagte visningssenteret for havbruk skal bygges til glede for både turister og skoleelever, og er tenkt bygd på Sør-Skarvøya ved Atlanterhavsveien. Senteret skal inneholde egen utstilling, kafé, laboratorium, kjøkken og undervisningsrom fordelt på 5-600 kvadratmeter. 

Behov for flere attraksjoner

Atlanterhavsveien er en av Norges mest besøkte turistattraksjoner, og besøkes årlig av nærmere en million mennesker. Det gir et godt utgangspunkt for mange besøkende til det nye visningssenteret.

- Atlanterhavsveien er et av de største reiselivsikonene vi har, ikke bare her i regionen, men også i hele landet. Her ser vi at det er et stort potensial for nye attraksjoner og produkter, forteller Torunn Dyrkorn, reiselivssjef i Visit Nordvest. Atlanterhavsveien trekker nærmere en million besøkende hvert eneste år, men mange av dem kjører bare forbi.

- Derfor er det behov for flere produkter som fører til at folk kan stoppe, oppleve noe og dermed bli værende lengre i regionen, mener Dyrkorn.

Formidler kunnskap om havbruk

På visningssenteret skal elever i både barne- og ungdomskolen få lære mer om havbruk og sjømat, landets nest største eksportartikkel.

- Vi har i lengre tid samarbeidet med blant annet Fræna Videregående skole, både om lærlingplasser og om undervisning. Med tilgang til både laboratorium, kjøkken og undervisningsrom vil det være godt tilrettelagt for å lære mer om havbruk både for yngre og eldre elever. De vil oppleve havbruk på nært hold, og delta i prosjekter som kan gi dem mer kunnskap om en av landets største næringer, sier Henden.

- Pure Norwegian Seafood AS har som ambisjon å produsere verdens beste laks og jeg ser frem til å kunne bidra til dette og i tillegg realisere og etablere en ledende referanse på kunnskapsformidling ved det som kan bli det potensielt mest besøkte visningssenteret for havbruk i Norge på Atlanterhavsveien, forteller Marthinussen. 

Visningslokalitet minutter fra Atlanterhavsveien

Det nye visningssenteret bygges i tilknytning til Pure Norwegian Seafoods oppdrettsanlegg på Gaustad. Her produseres over 1.000 tonn fisk per år, noe som tilsvarer over 50% av kjøttproduksjonen i kommunene Averøy og Hustadvika.

Anlegget ligger noen minutters båttur fra det planlagte visningssenteret på Sør-Skarvøya, og både elever og turister kan være med ut og se hvordan et oppdrettsanlegg drives i praksis.

Fransk kvalitetsstandard

Med fire generasjoners erfaring og lidenskap for livet i havet, kjenner familiebedriften viktigheten av å leve i pakt med naturen. Fokus på forskning, fiskevelferd og fiskefôr av optimal kvalitet bidrar til at fisken som råvare oppnår høyeste kvalitet - med mindre fett, høyere innhold av sunne fettsyrer og bedre konsistens.

- Vi har valgt å satse på kvalitet fremfor kvantitet, forteller Henden. For noen år tilbake satte vi i gang et prosjekt sammen med forskere fra Nofima, for å finne ut hva som kreves for å utvikle laks som er spesielt god og egnet for røking. Det var en lærerik prosess som gav oss mye innsikt om viktige detaljer.

- I dag er laksen som vokser opp her på Nordvestlandet den eneste fra Norge som er godkjent for den franske kvalitetsstandarden Label Rouge. Franske myndigheter setter strenge krav til hele verdikjeden fra rogn til ferdig produkt, og besøker oss hvert år for å godkjenne fiskevelferd, kvalitetskrav og arbeidsprosesser. I tillegg blindtester et uavhengig smakspanel i Frankrike laksen vår opp mot ordinær laks en gang i året, sier Henden.

Luksus-laks til 6.000 kroner per kilo

Satsingen på kvalitetslaks har blant annet gjort at Nordmørsbedriften får levere råvaren til verdens kanskje mest eksklusive lakserøkeri.

- En av våre mer spesielle kunder er Balik, et firma som holder til i Sveits. De kjøper laks fra oss som de røker etter en hemmelig russisk oppskrift, etter sigende fra selveste Tsar Nikolaj. Det ferdige produktet er kanskje den dyreste laksen i verden, og fås kjøpt for opptil 6.000 kroner per kilo. Her snakker vi om ekte luksus-laks, avslutter Henden.