Administrerende direktør Bård Meek-Hansen i Grovfjord Mek. Verksted og Robin Berg i Nordlaks Oppdrett signerte avtalen om levering av to nye fartøy på årets NorFishing-messe i Trondheim. Foto: Grovfjord Mek. Verksted.

Grovfjord Mek. skal bygge to katamaraner til Nordlaks

Nordlaks-konsernet oppgraderer flåten av service- og oppdrettsbåter, og har inngått kontrakt med Grovfjord Mek. Verksted for bygging at to moderne katamaraner ialuminium. Båtene skal leveres sommeren 2019.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Vi er glad for å fortsette det lange og gode samarbeidet med Nordlaks. Dette blir fartøy nummer 16 og 17 som Grovfjord Mek. Verksted leverer til Nordlaks, og viser at alle våre ansatte i Grovfjord er i stand til å konkurrere og levere i ypperste klasse, sier daglig leder Bård Meek-Hansen i Grovfjord Mek. Verksted i en pressemelding. 

Båtene blir byggenummer 155 og 156 hos Grovfjord Mek. Verksted.

Byggenummer 155 blir en oppdrettskatamaran med 14 meters lengde, mens nummer 156 blir en stor servicekatamaran med 14,99 meters lengde og 10,4 meters bredde. De nye fartøyene skal
erstatte eldre materiell i Nordlaks Oppdrett, og vil inngå i flåten i driftsområdene henholdsvis i Nordland og Troms.

Byggenummer 156 blir basert på designet til GMV byggenummer 141 - Storøy, som ble levert til Eidsfjord Sjøfarm i 2017. Foto: Grovfjord Mek. Verksted.

– Havfarm-prosjektet gir ringvirkninger langs hele verdikjeden i Nordlaks, fra smolt til uttransport av butikklare produkter. Oppdretts- og servicebåtene er arbeidshestene i havbruksnæringen, og gode båter er avgjørende for at alle våre ansatte skal kunne gjøre en god og trygg jobb, og særlig med det økte aktivitetsnivået som Nordlaks står overfor de kommende årene, sier direktør Tor Anders Elvegård i Nordlaks Oppdrett.

Overleveres sommeren 2019

Grovfjord Mek. Verksted, med sitt utgangspunkt i Sør-Troms, har bygd seg opp til å bli landets største produsent av aluminiumsbåter til havbruksnæringen.

– Grovfjord har levert de aller fleste fartøyene vi bruker i Nordlaks. Vi er glad for at lokale leverandører er så konkurransedyktige, for det er viktig for oss å ha denne kompetansen lokalt. Det
gir effektive og tilpassede løsninger og et tettere samarbeid, sier Elvegård.

Båtene blir topp moderne med bedre fasiliteter for mannskapet og med større kapasiteter til å håndtere oppdrettsutstyr som nøter og fortøyninger på en trygg måte.

– Nordlaks har lagt stor vekt på sikkerhet under arbeidsoperasjoner på dekk samt komfort for mannskapet. Servicekatamaranen bygges med et romslig rorhus med kjøkken og sittegruppe. Det
store dekkshuset vil også inneholde tørkerom, verksted, bad og en lugar. Totalt blir det to lugarer om bord. Dette blir trygge og gode båter for mannskapet, sier Bård Meek-Hansen, daglig leder i
Grovfjord Mek. Verksted.

Begge fartøyene skal overleveres Nordlaks Oppdrett i juni 2019.

Ytterligere spesifikasjoner på fartøyene:

  • Byggenummer 155 er en oppdrettskatamaran i aluminium med hoveddimensjoner 14x7,6m.
  • Den blir utstyrt med marine kran på 30,5 tonnmeter, 2 capstaner på 3 tonn, 12 tonns vinsj samt hydraulisk høytrykksvasker.
  • Båten bygges med et romslig rorhus med én førerstol, pantry og sofagruppe. Den har et stort dekkshus som inneholder verksted, garderobe og tørkerom samt WC.
  • Hovedmotorene yter 2x380HK ved 2100 o/min, mens aggregatet er på 29,3 kVA. I tillegg er det montert trapp i skuteside for enkel adkomst til merdring.
  • Byggenummer 156 er en stor servicekatamaran med hoveddimensjoner 14,99 x 10,4m, og blir utstyrt med kraner på 65 og 32 tonnmeter, vinsj på 32 tonn samt 3 capstaner på henholdsvis 5 og 3 tonn.
  • Øvrig dekksutrustning er hekkrullenhet og haikjeft med hydrauliske andøvere, skiveholder på skinne samt taupinner i SB side.
  • Hovedmotorene yter 2 x 500HK ved 1800 o/min, mens aggregatet er på 44 kVA. For øvrig er båten utstyrt med hydraulisk høytrykksvasker samt diesel transfer anlegg. I tillegg er det montert trapp i skuteside for enkel adkomst til merdring.
  • Båten er bygget iht. den nye forskriften om bygging og tilsyn av mindre lasteskip, fartsområde 4.