Gå til innhold
Hydra. Illustrasjon: Nordlaks/NSK Ship Design
Hydra. Illustrasjon: Nordlaks/NSK Ship Design

Nordlaks sitt neste store utviklingsprosjekt Hydra nådde en stor milepæl da det sent mandag kveld ble inngått en avtale med verftsgruppen Gemak om bygging av produksjonstanken.

- Jeg er glad for at vi nå har en klar plan for fremdrift og bygging av Hydra. Dette er naturligvis en viktig beslutning og en stor milepæl i utviklingsprosjektet. Vi gikk ut bredt både nasjonalt og internasjonalt i anbudsprosessen, og vi er trygge på at Gemak er rett partner for å realisere Hydra-prosjektet, sier Inge Berg som er direktør for prosjektutvikling i Nordlaks.

Gemak er en større tyrkisk verftsgruppe med hovedaktiviteten i byen Yalova. Området er kjent for Nordlaks da begge selskapets nye brønnbåter ble bygget av et annet verft i det samme området.

Lokalt samarbeid

Fremdriftsplanen er at stålkuttingen tar til ved verftet i sommer, og at Hydra skal være klar for transport til Norge i første kvartal 2024. Verftet tar nå fatt på detaljplanlegging av byggingen, og vil i denne fasen støttes av NSK Ship Design AS i Harstad som i samarbeid med Nordlaks i Vesterålen har gjennomført prosjekteringen av Hydra-designet så lang.

Inge Berg er direktør for prosjekt-, konsept og strategiutvikling i Nordlaks. Foto: Nordlaks/Deadline
Inge Berg er direktør for prosjekt-, konsept og strategiutvikling i Nordlaks. Foto: Nordlaks/Deadline

- Dette er en merkedag også for NSK Ship Design. Vi er stolt av å samarbeide med Nordlaks om enda et innovativt havbrukskonsept som også bidrar til utvikling av havbruksnæringen. Dette prosjektet, foruten å være et stort prosjekt i seg selv med flere titusen timer ingeniør- og designarbeid, har også bidratt til at NSK Ship Design har endret karakter fra å være en ren skipsdesigner. Akvakultur er nå en betydelig del av vår aktivitet og er et nytt fagfelt som åpner helt nye muligheter for oss. Dette prosjektet er med på å bevise at vi har klart å skape et sterkt miljø for utvikling av havbruksteknologi i vår region, sier daglig leder Mats Nygaard Johnsen i NSK Ship Design.

Hydra lokaliseres til Hadsel

Representanter fra Gemak, Nordlaks og NSK Ship Design var samlet på havfarmen Jostein Albert i forkant av kontraktsigneringen. Prosjektleder Bjarne Johansen er nummer to fra høyre. Mats Nygaard Nygaard Johnsen i NSK Ship Design er nummer fire fra høyre. Foto: Nordlaks
Representanter fra Gemak, Nordlaks og NSK Ship Design var samlet på havfarmen Jostein Albert i forkant av kontraktsigneringen. Prosjektleder Bjarne Johansen er nummer to fra høyre. Mats Nygaard Nygaard Johnsen i NSK Ship Design er nummer fire fra høyre. Foto: Nordlaks

Byggekontrakten innebærer at verftet tar ansvar for design, bygging og levering av enheten. Verftet overtar også ansvar for eksempel innkjøp og kontraktsinngåelser med underleverandører i henhold til Nordlaks sine spesifikasjoner og leverandørlister. Nordlaks kan dermed fremover i større grad sette søkelys på produksjonsplanlegging og logistikken rundt Hydra, samt oppfølging av den kommende design- og byggefasen.

- Målet er at Hydra skal plasseres på lokaliteten Sørvika, ved den nordre enden av Raftsundet i Hadsel kommune. Dette er en meget godt egnet lokalitet for å teste ut konseptet og utnytte fordelene som designet gir med passiv vannutskifting. Vi jobber også videre med å få på plass egne fortøyninger og høyspent strømtilførsel fra land innen Hydra er på plass på lokaliteten, sier prosjektleder Bjarne Johansen i Nordlaks.

Har du en sak du
vil tipse oss om?