Gå til innhold
Annonse
Gründer og daglig leder Solveig van Nes fra Marine Prospects har laget et skreddersydd program for ungdomskoleelever som kommer til visningssenteret The Salmon på Tjuvholmen i Oslo. Foto: Harrieth Lundberg/Kyst.no.
Gründer og daglig leder Solveig van Nes fra Marine Prospects har laget et skreddersydd program for ungdomskoleelever som kommer til visningssenteret The Salmon på Tjuvholmen i Oslo. Foto: Harrieth Lundberg/Kyst.no.

- Vi trenger nye hoder til å løse utfordringene, forteller gründer Solveig van Nes, som ønsker skoleklasser på Østlandet velkommen til å lære om oppdrettsnæringen.

Annonse

Under åpningen av visingssenteret The Salmon i Oslo i forrige uke fikk Kyst.no et intervju med Solveig van Nes om visingssenteret og hvordan de planlegger å formidle kunnskap om oppdrettsnæringen til ungdommen på Østlandet.

van Nes er kjent i havbruksnæringen og har tidligere jobbet i kommunikasjonsselskapet Creuna, i Bellona og hos Nofima. Nå har hun startet for seg selv med firmaet Marine Prospects, og bistår The Salmon med det faglige innholdet i senteret, hvor både norske og utenlandske turister kan lære om norsk havbruk.

- Det har vært veldig spennende å få lov til å bidra. I tillegg jobber jeg med å lage et program spesifikt for ungdomskoler, opplyser hun.

Engasjert forteller van Nes at havnæringene er fremtiden og at de trenger nye smarte hoder for å løse utfordringene som næringene har.

Ungdomsskoleelever som bruker den interaktive utstillingen hos The Salmon. Foto: The Salmon.
Ungdomsskoleelever som bruker den interaktive utstillingen hos The Salmon. Foto: The Salmon.

Skreddersydd opplegg

I samarbeid med The Salmon har hun laget et skreddersydd opplegg for ungdomsskoleklasser som varer i omtrent 90 minutter. Programmet består av konkurranseelementer som Kahoot og annen læring.

- Siden det er et interaktivt senter som tar i bruk moderne teknologi så håper vi at det virkelig treffer og engasjerer, sier van Nes, og legger til at de har hatt ungdomsskoleelever på besøk allerede som har fått lov til å prøvekjøre opplegget, og med små justeringer er de nå snart klare for daglige besøk av hele klasser.

Ønsker å engasjere

For å forberede undervisningsopplegget har van Nes også jobbet tett sammen med ungdomsskolelærere og blant annet dykket ned i de nye lærerplanene og sett på det faglige grunnlaget om  havbruk som finnes på høyere utdanning og innen forskning.

- Vi har tatt denne kunnskapen og forsøkt å gjøre den engasjerende for mannen i gata og turister og samtidig tilpasse nivået til ungdomsskolelever, sier hun engasjert.

Målet er å ha en til to klasser daglig som besøker senteret som ligger på Tjuvholmen.

-  Østlandet er heldige som har fått dette senteret midt i hjertet av Oslo. Vi håper å ha mange ungdomskoleelever på besøk, sier van Nes med et smil.

Se stort bildegalleri av åpningen av visningssenteret The Salmon under. 

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse