Gitte Hannemann Mollan, fiskeriutsending i Tyskand. Foto: Dag Sørli.

Hjemmekonsumet av laks stiger i Tyskland

Hjemmekonsumet av laks stiger igjen Tyskland, selv om fisken er 16 % dyrere i butikkhyllene nå, sammenlignet med i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Grunnet høy laksepris har fiskeriutsending i Tyskland Gitte Hannemann Mollan tidligere sett et fallende konsum blant den tyske befolkningen.

Allikevel opplever hun salget som godt og stabilt, og nå også at konsumet nå ser ut til å øke igjen.

- I august ser vi at hjemmekonsumet på fersk laks øker igjen, noe vi ikke har sett det siste året på grunn av en høyere forbrukerpris, sier Mollan til kyst.no.

Hun påpeker at i snitt ligger prisen ut i butikk 16 prosent høyere enn fjoråret.

Røkt laks størst

I tillegg til et økende konsum, sier Molland at hun ser en økende andel tyske lunsjsteder som satser på pokè trenden.

- Sist uke så jeg flere steder promotere dette her i Hamburg, med tydelig budskap om at det er norsk laks som serveres.

Pokè bowls er en tradisjonell rett fra Hawaii, med rå fisk kuttet i små kuber servert på for eksempel ris og grønsaker. I motsetning til japansk sushi, skal risen i pokè bowls være varm under servering.

Mollan legger samtidig til at det i det tyske markedet er størst fokus på røkt laks.

- Nesten halvparten av det en tysker spiser er røyket laks. Deretter følger frossen, fersk og bearbeidet i størrelse.

Ned i volum, opp i verdi

En svingende og høy laksepris har påvirket markedet, ettersom eksportert volum har gått ned. Samtidig ser Mollan at verdien på norsk fisk øker.

- Vi ser at produsenter tilbyr mindre pakninger til samme hyllepris som før, et virkemiddel for å tilpasse markedsprisen. Det, sammen med at forbrukeren velger en billigere proteinkilde, forklarer mye av nedgangen i volum.

Til og med september i år ble det eksportert i underkant av 30 0000 tonn, direkte til Tyskland. Samme periode i fjor ble det fraktet rett i overkant av 30 000 tonn til Tyskland. Dette viser samme resultat, ned i volum, opp i verdi.

Tyskland har som flere andre Europeiske land sett mye til Norges Sjømatråds kampanje «Seafood from Norway». Mollan forteller de i høst har hatt en stor print-kampanje på laks i ledende tyske ukeblader og magasiner.

- Målet er at den tyske forbrukeren skal knytte Norge til verdens beste sjømat, ved å vise det røffe og kalde klimaet, vår kultur og vise hvem som står bak den gode fisken, avslutter Mollan.