Verftsdirektør ved FMV, Hugo Strand lanserer nytt konsept til NorFishing.

Mer batteri, mindre diesel

Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) lanserer et nytt konsept for mer miljøvennlig drift av oppdrettsbåter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

FMV har bygget en rekke arbeidsbåter til oppdrettsnæringen. Nå gjør verftet det enklere for rederne å velge grønnere driftsløsninger. Foto: FMV

- Nå skal kundene kunne velge selv. Vil de ha helelektrisk, eller ulike grader av hybride driftsløsninger ombord. Vi skal rett og slett snakke med kundene om driftsprofil for sammen å bestemme utrustningen, sier direktør ved FMV, Hugo Strand til Kyst.no.

Konseptet skal lanseres til NorFishing-messen i Trondheim i midten av august, og forberedelsene er i full gang.

- Vi ser at det er driftsprofilen til et fartøy som i stor grad er bestemmende for utrustningen, sier han.

Strand bruker eksempler på ulike fartøy de har bygget for oppdrettsnæringen der noen av fartøytypene uten problem kan utstyres med helelektrisk drift, mens andre, som har en mer kontinuerlig driftsprofil gjennom dagen og uken, ikke kan utstyres på samme måte.

Grunnpakken

Batterikapasitet kan skreddersys til de ulike driftsprofilene. For å gjøre det enklere for kundene har FMV kommet frem til en grunnpakke som består av både dieselmotor og en batteripakke.

- Utgangspunktet er at vi har begge systemene tilgjengelig i samme fartøy. Når vi så planlegger detaljene i fartøyet, er det kunden som bestemmer om det skal legges større vekt på batteri på bekostning av diesel-kraft, eller omvendt. Batterikapasiteten kan starte fra 50 kW, og økes, forklarer Strand.

Han bruker eksempel fra et fartøy som FMV holder på med for kystverket der de har utrustet båten med en Bergen diesel og en solid batteripakke.

- Denne skal overleveres i oktober, og vi har kommet frem til et konsept og et design som fungerer godt, og som vi bygger videre på, forteller han.

Fornying

- Arbeidsbåter som allerede er i drift, og som er utstyrt med dieselmotorer, vil ikke lønne seg å bygge om til elektrisk fremdrift med mindre det likevel skal utføres omfattende endringer ombord. Dersom det er aktuelt å skifte motor på et slikt fartøy, vil det selvsagt være fornuftig å bygge inn en batteripakke også, forteller Strand, som ser frem til å lansere det nye designet for elektrifisering på Nor Fishing.