Havmerden på vei til Frøya. Foto: Salmar.

- Nå har vi fokus på operasjonene

Trond Williksen, administrerende direktør i Salmar er svært fornøyd med at verdens første havmerd, "Ocean Farm 1", er kommet på plass på lokaliteten i Frohavet. Han forteller at det fremover vil skje mye på merden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- De neste dagene og ukene skal vi gjennomgå prosedyrer og tester, og merden skal forankres på «site», så den klargjøres for første utsett av fisk til høsten. Nå har vi fokus på operasjonene, sier Trond Williksen til kyst.no.

En million smolt

Første utsett vil bestå av cirka en million fisk på 250 gram, ifølge direktøren.

- Etter fisken er satt ut går vi inn i en operativ pilotfase som vil vare i cirka ett år, til fisken har nådd slaktevekt.

Administrerende direktør i Salmar Trond Williksen. Foto: Pål Mugaas Jensen

 - Det har vært mye snakk og oppmerksomhet rundt denne merden de siste årene, og nå er den kommet plass. Hva tenker du om det?

- Vi er veldig fornøyd med å ha lagt byggingen bak oss,  og å ha fått merden transportert oppover. Men å operasjonalisere teknologien blir en krevende fase. Det er ikke bare å trykke på en knapp, så er vi der. Det er ny teknologi og mye må læres. Vi ønsker å bidra til en løsning på fremtidens havbruksnæring og det er mye teknologi som må optimaliseres, sier han.

Spesialteam på plass

I pilotfasen fremover vil et spesialtrent team med teknisk, driftsmessig og biologisk kompetanse, arbeide på merden.

- Teamet er satt for en god stund siden, og de har gjennomgått et treningsprogram rundt teknologien. Etter pilotfasen vil det være tolv ansatte i skiftordning arbeidende på merden, sier han.

Han forteller han er ydmyk over mottagelsen havmerden har fått så langt.

- Det har vært fantastisk. Det var utrolig kjekt å se at ansatte og at så mange frøyværinger tok turen til Nordhammerneset under innseilingen av merden. Det var litt overveldende, forteller han.

Merden ble bygget i Kina og er 68 meter høy, har en diameter på 110 meter og har et volum på 250 000 kbm. Den er også den første utviklingstillatelsen som realiseres i Norge.

Under kan du se vide fra bygging av merden ved et kinesiske verftet CSIC Qingdao Wuchuan Heavy Industry:

https://www.youtube.com/watch?v=-VMQRhWGflg

Skipet som fraktet havmerden fra Kina Hua Hai Long, og kan ses på lokaliteten i Frohavet i det interaktive kartet under: