Luleå Lufthavn. Foto: Mikael Öhman - Swedavia.

Ny mulighet for norske sjømatselskaper

Norrland Spedition & Transportation AS, sammen med Swedavia AB og Regional Jet OÜ (Xfly) jobber med å få på plass utflygning av sjømat fra nordre del av Sverige.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Prosjektet har pågått gjennom store deler av 2020 og skal etter planen gå live med «Flight Zero» i løpet av våren 2021. Det norske selskapet har etablert seg med kontor på Luleå lufthavn.

- Vår oppgave er å legge til rette for og tilby en skreddersydd løsning som fører til at våre kunder kan få sine produkter raskere til godt betalende markeder, sier CEO Bård Fleischer i en pressemelding. 

- Dette resulterer i at sjømatnæringen, spesielt fra de tre nordligste fylkene i Norge og selskapene som er lokalisert i hele Norrbotten, kan få sine produkter raskt ut til sine markeder! Det gir store muligheter for økt aktivitet, sier han. 

Selskapet legger opp til en omfattende struktur for distribusjon av gods, primært til Asia og USA. Med ukentlige avganger fra Luleå lufthavn (LLA) - 60-70 prosent mot faste destinasjoner og 30-40 prosent til kunde- tilpassede destinasjoner avhengig av fraktbehov.

Norrland Spedition & Transportation AS har samarbeid med den norske IT-leverandøren Maritech Systems AS for å tilrettelegge en optimal systemplattform for selskapets aktivitet. Dette binder sjømatselskapene tett opp mot transportleddet, som igjen øker gjennomføringsmuligheten ytterligere.

- Investeringen som Norrland Spedition & Transportation AS nå foretar gjennom sitt samarbeid med Maritech Systems AS, åpner opp for en sømløs integrasjon mellom transportør og sjømatselskapene som benytter Maritech sine systemer, sier Frank Bergdal, Regional Sales Manager, Maritech.

For å tilpasse systemet optimalt, legges det opp til en omfattende volumflyt videre fra Luleå nedover til Europa.

- Dette er viktig. Våre sjømatkunder skal kunne sende all sin sjømat til Luleå, hvor det volum som skal sendes med fly håndteres på Luleå lufthavn, mens resten samkjøres videre sørover ut fra terminal enten med vogntog eller via jernbane, alt håndtert av vårt selskap, sier Fleischer.

Styreleder Knut M. Lundemo sier en slik struktur vil etablere et framtidsrettet logistikknettverk for distribusjon av sjømat fra de tre nordligste fylkene i Norge.

- Vårt selskap er sikker på at vi ikke bare  kan tilby en raskere distribusjon av sjømat til markedet, men vi reduserer også volumet som skal videresendes sørover – som igjen medfører radikale økonomiske og samfunnsmessige besparelser. Vi er privilegerte som har med oss så dyktige samarbeidspartnere, og partene ser fram til å kunne fly ut første flight fra flyplassen. Dette blir spennende, dette har vi virkelig trua på, avslutter han.