Gå til innhold
Annonse

Økt interesse for lukkede systemer på brønnbåter

Konsernsjef og reder Roger Halsebakk har siden 1986 bygget opp Sølvtrans til å bli verdens største brønnbåtrederi. Her er han avbildet på hovedkontoret i Ålesund, sammen med en modell av deres nye fartøy Ronja Storm som er under bygging hos Havyard. Foto: Sølvtrans.
Konsernsjef og reder Roger Halsebakk har siden 1986 bygget opp Sølvtrans til å bli verdens største brønnbåtrederi. Her er han avbildet på hovedkontoret i Ålesund, sammen med en modell av deres nye fartøy Ronja Storm som er under bygging hos Havyard. Foto: Sølvtrans.

Sølvtrans-sjef sier 2018 ble som forventet og planlagt for rederiet, og påpeker at de har merket en økende interesse for lukkede systemer på brønnbåter. 

Annonse

Ålesundrederiet går som det suser om dagen, og konsernsjef Roger Halsebakk sier til Kyst.no at 2018 hittil har gått som forventet og planlagt. 

- Vi har hatt 21 fartøy i drift i 2018 og skal få levert fire nye fartøy til neste år, opplyser han. 

Disse 21 båtene opererer i Norge, Chile, Skottland og Tasmania, og tre av fartøyene opererer i Chile. 

Verdens største 

Med de fire nye fartøyene som er under bygging vil Sølvtrans øke kapasiteten med 14 300 kubikk til neste år.

Tre av fartøyene bygges hos Aas Mek Verksted AS. Disse er Ronja Explorer» 2500 m3, «Ronja Fisk», 2 500 m3, «TBN», 1 800 m3. Samt ett fartøy «Ronja Storm» , 7 450 m3 bygges av Havyard. 

Sistnevnte blir verdens største brønnbåt. Fartøyet skal operere i Tasmania i Australia, og sendes nedover neste høst og skal gå inn i en 10- årskontrakt med Huon. «Ronja Storm» skal i all hovedsak brukes i forbindelse med AGD-behandling. Dette gjøres ved bruk av ferskvann. Les mer om den her.

Planlagt overlevering av «Ronja Storm» er i juni 2019, og den vil koste omlag 500 millioner kroner. Brønnbåten «Ronja Explorer» er under bygging ved et verft i Tyrkia, og skal utrustes ved Aas Mek. Verksted på Vestnes. Denne vil etter avtalen leveres i april 2019.

I tillegg bygges “Ronjafisk II” hvor overlevering er satt til september 2019.

Her ser du to av Sølvtran sine fartøy
Her ser du to av Sølvtran sine fartøy "Ronja Nordic" og "Ronja Superior" i aksjon ved ett Marine Harvest anlegg. Foto: Sølvtrans

- Større interesse for lukkede systemer

Halsebakk forteller til Kyst.no at han har merket en større interesse fra oppdretterne i år for lukkede systemer, og i årsmeldingen for 2017 skriver styret at de er positiv til fremtidsutsiktene for brønnbåtmarkedet, spesielt for større og mer effektive brønnbåter med lukket teknologi.

- Selskapet har fokus på «lukket teknologi», et system som begrenser faren for spredning av sykdommer, i tillegg til å ha positiv effekt på dyrevelferd og laksekvalitet, sikrer lukket teknologi en kostnadseffektiv frakt og behandling av fisk, melder de.

Ny eier

Halsebakk sier det som er nytt av året er at Antin Infrastructure Partners som er et privat equity-fond kjøpte Sølvtrans-aksjene til hedgefondet Oaktree Capital Management. Les mer om dette her.

Halsebakk opplyser også at selv om samfunnskontakt Harald Nesvik sluttet i Sølvtrans og startet som fiskeriminister, har det enda ikke vært noe behov for å erstatte noen i denne stillingen. 

Sølvtrans AS:

  • Selskapet ble stiftet i 1986 av reder Roger Halsebakk, og er verdens største brønnbåtrederi for transport av levende laks og ørret.
  • Hovedkontoret ligger på Skansekaia midt i Ålesund sentrum.
  • De har 300 ansatte og 21 fartøy. (samt fire nye fartøy under bygging)
  • Sølvtrans Rederi AS fusjonerte med datterselskapet Bømlo Brønnbåtservice AS med regnskapsmessig og skattemessig effekt fra 1.1.2017. 

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse