Foto: Norges sjømatråd

Produktinnovasjon i fokus på spansk sjømatseminar

Sjømatrådets utsending i Spania, Hildegunn Fure Osmundsvåg, mener seminaret er en god arena for norske aktører å få bedre innsikt i hvordan retailmarkedet i Spania utvikler seg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Det blir et interessant program med fokus på innovasjon innen laks, der vi blant annet vil få presentert hvordan Spanias største dagligvarekjede arbeider med sjømat og driver konsum med innovasjon innenfor produktforpakning, forteller Fure Osmundsvåg.

Hun mener det er store muligheter for bearbeidede produkter i Spania.

- Vi har konkrete eksempler på at konsumenten betaler mer for bekvemmelighetsprodukter i Spania. I 2016 gikk konsumet av laks ned totalt sett, men vi ser at salget av bearbeidede produkter øker til tross for mye høyere pris, sier Fure Osmundsvåg.

Ønsker flere fra den norske næringen

Sjømatseminaret i Madrid er et årlig seminar for både norske og spanske sjømataktører. Årets seminar har et bredspektret program med fokus på muligheter og fremtidig utvikling i det spanske markedet.

- Vi har opplevd stor interesse fra spanske aktører som ønsker å delta, men vi håper at enda flere fra den norske næringen vil ta turen til Madrid den 11.mai, sier Fure Osmundsvåg, som til nå har rundt 70 påmeldte til seminaret.