Gå til innhold

Romsdalinger gjør Nord-Norge mer selvforsynt på brønnbåtkapasitet

Rosteins nye brønnbåt Ro Fortune ute på testtur 15. mai. Foto: Rostein.
Rosteins nye brønnbåt Ro Fortune ute på testtur 15. mai. Foto: Rostein.

«Ro Fortune» har nylig vært på testtur og ifølge rederiet Rostein gikk alt på skinner. Om kort tid skal brønnbåten overleveres og være med å øke kapasiteten i Nord-Norge. 

Glen Bradley i rederiet Rostein sier til Kyst.no at «Ro Fortune» er en fortsettelse av båtserien de har designet og bygget sammen med Larsnes Mek. Verksted de siste årene.

Glen Bradley, nestleder i Rostein, sier Ro Fortune er en del av en serie brønnbåter som de har fått levert av Larsnes Mek. Verksted. Foto: Rostein.
Glen Bradley, nestleder i Rostein, sier Ro Fortune er en del av en serie brønnbåter som de har fått levert av Larsnes Mek. Verksted. Foto: Rostein.

Brønnbåten er på 3 500 mog er bygget på samme tekniske plattform som fartøyene Ro Arctic, Ro Server, Ro North og Ro West. 

Større brønnbåtkapasitet i Nord-Norge

Nå er det omlag en uke igjen til levering og Bradley sier til Kyst.no at at alt har gått på skinner, inklusive prøveturen. De ser nå frem til å få fartøyet på plass. 

- Vi håper at den skal være i drift innen to til tre uker, og fartøyet skal i hovedsak operere i Troms og Finnmark.

Rostein:

  • Rostein AS er et familieeid rederi med hovedkontor på Harøya i Sandøy kommune, og utgjør en viktig del av brønnbåtclusteret i Møre og Romsdal.
  • Selskapet har per dags dato 13 moderne brønnbåter i sin flåte og hovedmarkedet er oppdrettsnæringen i Norge.

Nybygget blir en del av en flåte som opererer i Nord-Norge.

- Ettersom oppdretterne der har hatt behov for en mer stasjonær brønnbåtkapasitet med kategori-A fartøy som har fullt tjenestespekter og er i øverste utstyrsklasse, opplyser han. 

- Med dette fartøyet ser vi at kundene får tilstrekkelig tonnasje til å betjene forventet vekst i regionens lakseproduksjon.

- Rostein mener at kontraheringen vil gjøre Nord-Norge mer selvforsynt med brønnbåtkapasitet, og kan redusere behov for utveksling av fartøy med andre regioner, sier han videre. 

Ro Fortune er en del av en serie brønnbåter som har et unikt design som skal gjøre fartøyene lett gjenkjennelige på sjøen. Her ser du brønnbåten ute på testtur 15 mai. Foto: Rostein.
Ro Fortune er en del av en serie brønnbåter som har et unikt design som skal gjøre fartøyene lett gjenkjennelige på sjøen. Her ser du brønnbåten ute på testtur 15 mai. Foto: Rostein.

Første dåp i nord

«Ro Fortune» skal døpes 30.juni i Tromsø, og ifølge Bradley har rederiet aldri har hatt dåp av sine brønnbåter i nordområdet før.

- Denne gangen ønsket vi å arrangere dåp lengre nord, ettersom vi har mange kunder og mye aktivitet i området. Rostein og Larsnes Mek. har lyst å lage en skikkelig fin dåpsfeiring her sammen med underleverandører og oppdrettskundene i Tromsø sentrum.

Mer info om dåpen sier han kommer om ikke så lenge.

Alle Rosteins fartøy opererer i Norge, og er bygget ved norske verft. Larsnes Mek. Verksted har stått for utrustingen av brønnbåtserien, og brønnbåten kom til verftet på slep fra verftet Marine Projects Ltd. yard i Gdansk den 17. desember i fjor, og er deres bygg nummer 62. 

Unikt design 

Serien med brønnbåter fra Larsnes er rederiet svært fornøyde med.

- Både når det gjelder teknologi, design og bygging. De kan virkelig bygge brønnbåter, og vi får jo veldig positive tilbakemeldinger på båtene, som gjør at vi da har valgt å investere i flere slike fartøy.

Når folk ser denne båtserien på sjøen, var det viktig for selskapet at man med en gang kunne se at det er en rederiet sine båter.

- Jeg mener altså fra hjertet at dette er et ikonisk design med en egenart og en gjenkjennelsesgrad som er unik. Vi er jo veldig fornøyd med designet og etter vi var ferdig med de tekniske detaljene, hyret vi inn profesjonelle industridesignere til å skape et moderne uttrykk og et unikt brønnbåtdesign som vi føler teknologien fortjener, og det føler vi helt klart at vi har fått, legger han til. 

Tilnærmet like brønnbåter

Et viktig poeng mener han også er at disse fartøyene er tilnærmet like, noe som også gjør opplæring av mannskap enklere. På Ro Fortune vil det være ett mannskap bestående av minimum 14 stykk som skal fordeles på to skift. 

- Mannskapet vårt læres opp fem måneder i forveien på de eksisterende fartøyene og da er det jo en stor fordel at det meste av utstyr og detaljer er så å si likt og på samme plass. Slik at oppgavene når de starter på nye båten er lik de som dem allerede har lært på andre båter. I tillegg  er det jo et poeng at det er samme verft som utruster og at det er de samme underleverandørene. Det forenkler reservedelsstrukturen vår ved at samme komponenter kan benyttes på en serie med fartøy, sier han fornøyd. 

God blanding

Rederiet har valgt å ansatte en blanding av erfarne Rostein-folk som har vært med i mange år og Bradley sier de sper på med nyansettelser på nybyggene sine også.  

- En del av mannskapet som vi nå har ansatt og som har vært på opplæring en del måneder, er personer som bor i området der brønnbåten skal operere i det daglige. 

Les også:

Har du en sak du
vil tipse oss om?