Gå til innhold
Annonse
Carl-Erik Arnesen, administrerende direktør i Hav Line er fornøyd med produksjonen til slaktebåten, på tross av at de har hatt sine utfordringer med myndighetene. Foto: Ole Andreas Drønen
Carl-Erik Arnesen, administrerende direktør i Hav Line er fornøyd med produksjonen til slaktebåten, på tross av at de har hatt sine utfordringer med myndighetene. Foto: Ole Andreas Drønen

Slaktebåten har hatt en god produksjon til nå, og administrerende direktør i Hav Line er stolt over resultatene som båten har levert.

Annonse

Både administrerende direktør i Hav Line, Carl-Erik Arnesen og fiskeriminister Harald T. Nesvik var tilstede på Lofotseminaret 2019. De to motpolene møttes dog ikke under seminaret, noe som kanskje var litt skuffende for oss som satt ringside og kunne vært vitne til tidenes gigant-oppgjør. 

Selv om det har blitt skrevet i øst og vest om den lange kampen Hav Line og «Norwegian Gannet» har hatt mot myndighetene, så har det ikke blitt like godt formidlet hva båten faktisk har klart å produsere til nå. Flaks for deg at du leser Kyst.no, for her kommer det.

Tallenes klare tale

«Norwegian Gannet» har siden de kom i drift slaktet 9.800 tonn rund vekt og tilsvarende transportert og pakket mer enn 8 000 tonn sløyd vekt. Siden oppstarten har fartøyet hatt 31 turer totalt, noe som gir et gjennomsnitt på 316 tonn rund vekt per tur.

I løpet av disse turene har den innovative båten vært innom 15 ulike lokaliteter og 11 ulike oppdrettsselskap. Noen av disse er Sekkingstad AS, Troland Lakseoppdrett AS, Sørvest Laks AS, for å nevne noen.

«Norwegian Gannet» da de testet ut slaktemetoden ved Sekkingstads ventemerder. Foto: Jannicke Sekkingstad.
«Norwegian Gannet» da de testet ut slaktemetoden ved Sekkingstads ventemerder. Foto: Jannicke Sekkingstad.

- Vi har verdens største slakteri, men det er ikke for at vi skal tømme norskekysten for laks, men for at vi skal gjøre operasjonen raskt og effektivt. Få fisken raskt om bord, inn på kjøletanker, og få det raskt ut i markedet, poengter Hav-Line sjefen til Kyst.no

Kommet for å bli

Kent Olav Mikkelsen, driftsjef  i Troland Lakseoppdrett forteller til Kyst.no at slaktebåten har vært flere turer innom en av deres lokaliteter, noe som har fungert bra.

- «Norwegian Gannet» har vært to turer innom og tok med seg 350 tonn fra oss per tur, sier han.

Mikkelsen er av den oppfatningen at kvaliteten på fisken blir bedre med denne type transport, selv om han understreker at han ikke har stort nok grunnlag til å være sikker på dette.

Driftsjefen forteller avslutningsvis at han tror det kommer til å bli mer vanlig med slike båter eller prosessbåter fremover innenfor næringen.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse