Magnar Reigstad driver Kloster Boats AS fra Halsnøy i Hordaland. Foto: Gustav Erik Blaalid

Satser på lette og raske fartøy

Magnar Reigstad (70) har designet oppsiktsvekkende båter i en årrekke. Nylig ble det inngått kontrakt for bygging av en Klosterfjord 40 til Sulefisk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipskonstruktør Magnar Reigstad som holder til på Halsnøy i Sunnhordland, har mange jern i ilden. Han jobber for tiden med å få ferdigstilt testbåten av typen Kloster Patrol 799 som han skal til NorFishing messen i Trondheim med i midten av august. Kloster Patrol er et båtkonsept som har fått ovasjoner i internasjonale båtmagasiner.

Arbeidsbåt som bygges for Sulefisk av Lending Båtbyggeri i Solund.

Satser mot oppdrett

Arbeidsbåter til oppdrettsnæringen er et av satsingsområdene til Kloster Boat.

– Båten som skal til Sulefisk bygges av Lending Båtbyggeri i Solund, men det er mine former og mitt design som brukes, forteller den spreke 70-åringen til kyst.no.

Denne utgaven av Klosterfjord er 12 meter lang og 4,5 meter brei. Skroget er bygget i plast etter sandwich-metoden. Det vil si at den er ferdig isolert. Reigstad forklarer at støpemetoden for hans måte å bygge plastskrog på er å bruke isopolyster og  multiaksiale matter. Det vil si at strukturen i trådene er bygget opp i 45 graders vinkel og ikke som i aksiale matter der strukturen er i 90 graders vinkel.

- Dette bidrar til å gjøre skroget betydelig sterkere, sier han, og legger til at fordelen med plast er lettere skrog som kan oppnå høyere fart med bruk av mindre drivstoff.

- Det er ikke alle bruksområder der det handler om å ta store laster. Noen ganger kan det være mindre last som skal fraktes raskt fra det ene til det andre stedet, kanskje over større avstander. Andre ganger kan det være tyngre last der farten ikke er avgjørende. Denne fleksibiliteten har Klosterfjord, mener Reigstad.

Det er ikke første gangen hans design brukes i oppdrettsbåter.

Kloster Patrol 36 - et design fra Kloster Boats AS. Denne ble levert til Svalbard. Foto: Kloster Boat. 

Synkefri

- Nei, for denne båttypen er testet nettopp for det. Den har dobbeltskrog, og tverrgående og langsgående dragere. Alt sammen fylt med fyteskum. Selv om man fyller båten med vann, vil den ikke synke, konstaterer Reigstad.

Han snakker da om sitt Kloster Patrol design, en båt han har laget for rask og trygg mennesketransport. Og det er denne som får skryt i internasjonale båtmedier.

Bare unntaksvis bygger Magnar Reigstad båtene selv. Helst er det andre båtbyggerier som bruker hans former og bygger for han. Blant annet har nevnte Lending Båtbyggeri i Solund bygget flere.

Magnar Reigstad forteller at han er i forhandlinger med blant andre Rosendal Marine og Harding (Palfinger) i Kvinnherad om fremtidig produksjon.

Nå gjør han klar for Nor-Fishing og en turnè langs kysten for å vise oppdretterne hva båtene hans er gode for.