Foto: Hovedredningssentralen Sør Norge

Takk!

Kommentar: Mens de fleste av oss slappet av på formiddagen 2. påskedag utspilte det seg et drama vest for Ålesund. Takket være ekstremt dyktige mennesker endte det godt denne gangen også.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Klokken 11.23 mandag formiddag kom det en twitter-melding fra Hovedredningssentralen Sør-Norge: 

Lastefartøy med 12 personer om bord har sendt nødmelding. HRS koordinerer hendelsen. 3 helikopter og 2 fartøy er på vei for å bistå.

De første ute til havaristen var redningsmannskaper fra CHC Helikopter Service i Florø. I ekstreme værforhold klarte de å redde opp åtte av mannskapet på 12. Senere måtte de redde de resterende fire fra sjøen. Videoen nederst i saken viser hvor dramatisk det var. Alle disse fortjener en stor takk fra oss alle for at det ikke gikk menneskeliv tapt. 

Kystvakten og andre skip seilte så fort de kunne mot havaristen. På grunn av det dårlige været kunne de ikke gjøre annet enn å observere og melde tilbake til Kystverket hva som var situasjonen i uværet vest for Norge. 

Da Kystverkets fly kom seg til havaristen tirsdag var det første vi kunne se at AQS sitt 66 millioners fartøy var borte fra dekk. Det hadde løsnet og lå halvannen nautiske mil fra havaristen. 

- Vi må konsentrere oss om «Eemslift Hendrika». Det andre fartøyet må eier ta seg av, uttalte Kystverket. 

Onsdag kom fartøyene «Nordmand Drott» fra Solstad Offshore og «BB Ocean» fra Buksèr og Berging til havaristen. Sammen med spesialister fra Smith Salvage skulle man få slep om bord for å få kontroll. 

Men sikkerheten til mannskapene måtte stå i hovedfokus. Onsdag ble det vurdert som for farlig til å sette folk på dekk og aksjonen ble i utgangspunktet utsatt til torsdag.

Onsdag kveld var det derimot en dramatisk utvikling. Kystverket fryktet at fartøyet skulle treffe land i løpet av natten. Nå ble alle kluter satt til, og bare noen timer senere kunne Kystverket stolt, og lettet, melde at de hadde fått slep om bord og hadde kontroll på situasjonen. Lettet var nok også folk langs kysten i området som fryktet en miljøkatastrofe om skipet ville treffe land, og alle de 350 tonn tungolje ville lekke ut. 

Men det gikk heldigvis bra. 

Årsaken til at det gikk bra er at vi i Norge er så heldige at vi har ekstremt dyktige folk som står på for oss når krisen er et faktum. 

Takket være dyktige spesialister og fantastisk sjømannskap på «Normand Drott» fikk man kontroll på fartøyet, og man kunne starte slepet mot smulere farvann og i trygghet. Og takket være helikoptermannskapet klarte man å redde liv, og sette spesialistene om bord på havaristen for å få fast slepet. 

Det er bare å bøye seg i støvet.