MS «Lautus» (tidligere MS «Vestfjord») er et avlusningsfartøy som har vært igjennom flere ombygginger fra den originalt ble bygget i 1984. Foto/Video: Bjørnar Blaalid.

Ukens Skipsbesøk: MS «Lautus»

Skipsrevyen har reist nordover og denne uken besøker vi avlusningsfartøyet MS «Lautus» som ligger til kai i Bodø Havn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I Bodø Havn har det kommet inn en båt som fanger oppmerksomheten. Utseende har fått flere skuelystende til å stoppe opp for å spørre mannskapet hva det er for en slags båt som ligger til kai.

- Ofte spør de om vi er en fiskebåt, sier Arkan, maskinisten om bord, og smiler.

Men MS «Lautus» (tidligere MS «Vestfjord») er ingen fiskebåt, det er et avlusningsfartøy som har vært igjennom flere ombygginger fra den originalt ble bygget i 1984. «Lautus» kan skilte med noe av den nyeste teknologien innen avlusing av laks og ørret for oppdrettsnæringen.

Hoveddata:

  • Navn: «Lautus»
  • Skipstype: Avlusningsfartøy
  • Rederi: Pure Shipping
  • Kallesignal: LHND
  • IMO: 8417651
  • Byggår: 1984
  • Lengde: 31 m
  • Bredde: 8,5 m
  • Hastighet: 9 knop
  • Br. tonn: 267 
  • Fr. effect: 467 kW
  • Oppdrag: Avlusning, Service for havbruksnæringen 
  • Fartsområde: Liten kystfart
  • 3 FLS linjer 
  • 2 elektrofilter
  • 3 Triplex kraner
  • Kapasitet: 150t/timen
  • MOB-båt
  • Mannskap: 5

Båten ble kjøpt fra Kystverket av Rent Havbruk, ved at rederiet Pure Shipping og mannskapet på MS «Laugar» gikk sammen om å utvide flåten i januar 2017.

- Selskapet er på god vei oppover og har fem båter nå, en brønnbåt, en servicebåt og tre avlusningsfartøy, sier Arkan.

«Lautus» fungerer i tillegg både som opplærings- og visningsfartøy, noe som gjør at de har fasiliteter for at kunder og nye aktører kan bli med for å se hvordan avlusningen i oppdrettsanleggene foregår.

Navnet «Lautus» er latinsk og synonymt med ordene vaske, spyle, dusje og rense – en treffende beskrivelse for båtens kapasiteter. 

Effektiv og trygg avlusning

Vi klatrer opp leideren og går om bord. Oppe på dekk blir Skipsrevyen hilst velkommen av fire glade karer som har «Lautus» som sin arbeidsplass.

Det er styrmann Tor Erik Storvik, matros Jan Erik Lie, maskinist Arkan Kasim og maskinlærling Jakob Sundet. De fire holder på å klargjøre for neste oppdrag og med oppdrettskunder langs store deler av norskekysten har de nok å henge fingrene i.

Mannskapet fra avlusningsfartøyet «Lautus» i det fine været. Foto: Bjørnar Blaalid.

Rederiet Pure Shipping driver i hovedsak med avlusing og har sitt utspring gjennom at tre oppdrettsaktører i kommunene Averøy, Smøla og Frøya gikk sammen og ble enige om å etablere sin egen beredskap innenfor fjerning av lakselus.

«Topp fiskevelferd» pryder skipssiden og signaliserer at fiskehelse er en prioritet for selskapet. «Lautus» har kapasitet til å ta oppimot 150 tonn fisk i timen.

- Vanligvis pleier vi å kjøre fra 80 til maks 120 for å få best resultat, forklarer Arkan.

De vurderer også spyletrykket opp imot fiskestørrelse, hvor de vanligvis behandler fisk fra 3,5 og opp til 10 kg. Fisken kan avluses uansett sjøtemperatur og lufttemperatur. 

Omvisningen i kontrollrommet fortsetter og Arkan forteller engasjert om deres FLS-avslusningsteknologi.

- Her inne har vi kameraer på alle de sentrale delene av båten, så vi kan overvåke hele prosessen herfra. I tillegg er det alltid en kar på utsiden i MOB-båt som observerer når vi ligger inntil merden.

«Lautus» er utstyrt med to elektrofiltre. Disse er en del av den nye teknologien, filtrene har en hygienisk design og er levert av Askvik Aqua.

- Vi har nå et retursystem etter ombyggingen i 2017, så det vi suger inn på den ene siden, det går igjennom båten og så blir det samlet opp i filtersekker bak i hekken, forteller Arkan.

Alt pumpevannet suges dermed tilbake og behandles om bord noe som sikrer at all lus blir samlet opp i det nye filteret om bord, også de som løsner på vei ut av systemet. 

«Lautus» har kapasitet til å ta oppimot 150 tonn fisk i timen. Foto: Bjørnar Blaalid.

Gode tilbakemeldinger

Omvisningen fortsetter og vi blir med ut på hoveddekket for å ta FLS-systemet i nærmere øyensyn. Arkan tar oss med, over tromler, rørsystem og forbi Triplex kranene og MOB-båten som henger fra skipssiden.

Bak i hekken hvor vi kan se rett opp på FLS-linjene fortsetter samtalen.

- Noen kunder blir faktisk overrasket over hvor bra og skånsomt dette systemet er, sier Arkan som forteller at flere oppdragsgivere har bedt de å komme tilbake neste gang fordi de har vært fornøyd med resultatet.

- Det er mye penger å spare, opptil flere hundre tusen kroner per avlusning per merd, fordi den skånsomme avlusningen gir lav dødelighet. Det at fiskevelferd prioriteres gjennom hele avlusingsprosessen gjør også at fisken tar til seg fôr igjen samme dag som avlusingen har funnet sted.

Maskinist Arkan Kasim har vist Skipsrevyen rundt om i båten. Foto: Bjørnar Blaalid.

Stortrives i jobben

Arbeidet om bord er variert og Arkan synes det er kjekt å være et nyttig ledd innenfor oppdrettsnæringen. 

- Hvordan trives du med jobben?

- Jeg stortrives, har jobbet her nå i tre år. Møter nye folk hele tiden og stort sett bare hyggelige folk. Vi har hovedbase i Harstad hvor vi har kontrakt med flere aktører og vi har vært på avlusning både langt sørafor, men stort sett er vi nordafor, sier han. Arbeidet om bord er variert og Arkan synes det er kjekt å være et nyttig ledd innenfor oppdrettsnæringen. 

Besøket til Skipsrevyen nærmer seg slutten, men ikke før matros Jan Erik overrasker med kaffe og kake i byssa. En hyggelig avslutning på et spennende besøk.

Skipsrevyen takker for omvisningen og knipser et bilde av den blide gjengen samlet på dekk og ønsker godt seilas videre.