Gå til innhold
Annonse
Kvitsøy sjøtjenester-sjefen sier de har i løpet av de siste årene levert mye fisk med sine fartøy. Foto: Kvitsøy Sjøtjenester
Kvitsøy sjøtjenester-sjefen sier de har i løpet av de siste årene levert mye fisk med sine fartøy. Foto: Kvitsøy Sjøtjenester

Hovedaktiviteten til Kvitsøy Sjøtjenester er transport av rensefisk. Nå ønsker selskapet å øke mengden de transporterer, blant annet ved hjelp av å oppgradere et av fartøyene deres.

Annonse

Bjarte Espevik, daglig leder i Kvitsøy Sjøtjenester forteller at selskapets ambisjoner er å øke antall transporterte rensefisk fra 4,8 millioner i 2018 til syv millioner i år. 

- Vi satte nok en ny rekord i fjor da vi leverte nesten fem millioner rensefisk i 2018. 

Oppdretterne påpeker han er de siste årene blitt enda mer bevisst på at rensefisk må tas godt vare på for at resultatene skal bli gode.

- Jeg har et positivt inntrykk av at næringen tar luseproblematikken på alvor. Ellers er næringen selvfølgelig opptatt av kvalitet og økonomi og derfor gjør vi det vi kan for å levere begge deler, sier han til Kyst.no.

Bjarte Espevik, daglig leder i Kvitsøy Sjøtjenester sier de i år vil øke mengden rensefisk de skal transportere og gå fra 4,8 millioner til syv millioner lusespisere. Foto: Kvitsøy Sjøtjenester.
Bjarte Espevik, daglig leder i Kvitsøy Sjøtjenester sier de i år vil øke mengden rensefisk de skal transportere og gå fra 4,8 millioner til syv millioner lusespisere. Foto: Kvitsøy Sjøtjenester.

Kjører full makeover på fartøy

Espevik opplyser de også har tatt et av deres fartøy på land for å øke kapasiteten til båten, samtidig som den får full "makeover".

-  «Scallop» vil etter denne operasjonen få dobbel kapasitet på rensefisk og vil da kunne transportere rundt 40 000 rognkjeks à 30 gram. Ellers vil båten bli utstyr med fiskepumpe, teller, overvåking og automatisk oksygenering gjennom OxyGuard, sier han til Kyst.no.

Tatt mange små grep

Kvitsøy sjøtjenester-sjefen sier de har i løpet av de siste årene levert mye fisk og på den måten har erfaringene gjort at de underveis har gjort viktige grep i alt fra lasting, transport og lossing.

- Dette er ofte små endringer som medfører en høyere kvalitet på sluttproduktet som er fisken vi leverer til kunden. Det går på hvordan fisk lastes ombord, hvordan oppnå de beste forholdene i brønnen hvor fisken svømmer (riktige miljøparametre) og skånsom levering i merd med spesiallaget slange med flottør som gjør at slange ligger riktig i merd.

Kvitsøy Sjøtjenester:

  • Ble startet i 2013 av daglig leder Bjarte Espevik og Petter Aanonsen som er daglig leder i Rensefiskgruppen. 
  • Selskapet holder til i havgapet på Kvitsøy i Rogaland, hvor også skipene Scallop og Scallop Fighter er bygget av Ydstebø Marine AS. 
  • Per i dag har selskapet 3,5 heiltidsansatte og leier ellers inn mannskap på timer.

Miljøundersøkelser

Espevik sier rensefisktransport er riktignok den største delen av deres virksomhet, men de har også fått nye og spennende oppdrag innen miljøundersøkelser.

- Vi blir stadig utfordret på å lage nytt utstyr for å  forbedre eksisterende operasjoner, noe som er meget spennende.

Flere baller i luften

I 2018 kjøpte selskapet to nye mindre fartøy: «Scallop» som er en  hurtiggående miljø – dette fartøyet utfører prøvetaking og er spesialtilpasset for å utføre mindre miljøundersøkelser på en hurtig måte.

-  «Scallop worker» er en eldre arbeidsbåt som er mer tenkt å bruke lokalt til kranløft, slep og miljøundersøkelser og daglig røkting av våre skjell og tarelokaliteter på Kvitsøy.

Utenom transportarbeidet har selskapet også andre spennende ting på gang, og skal gjennom et datterselskap starte opp med dyrking av alger og videreutvikle østersproduksjonen. 

Les også disse tidligere sakene om selskapet: 

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse