Gå til innhold
Annonse

Vil sette standarden for eksponerte brønnbåtoperasjoner

Verdens første LNG Hybrid brønnbåt er bestilt av Nordlaks og designet av NSK Ship Design. Foto: NSK Ship Design.
Verdens første LNG Hybrid brønnbåt er bestilt av Nordlaks og designet av NSK Ship Design. Foto: NSK Ship Design.

- Ved å bruke landstrøm, batteripakke og LED-belysning kan man spare millioner av kroner i året. Den nye brønnbåten til Nordlaks vil kunne sette standarden for operasjoner i eksponerte områder, ​sier Thomas Myhre i NSK Ship Design.

Annonse

Nordlaks bygger nå verdens første brønnbåt med LNG-fremdrift og batteripakke. Den designes av NSK Ship Design og skal benyttes til bl.a. å frakte laks til og fra Havfarmen som også er under bygging. Selskapet har samarbeidet tett med Nordlaks i alle prosessene ved utformingen av konseptet. 

Salgssjef i NSK Ship Design, Thomas Myhre forteller til Kyst.no at fiskevelferd og energi er i fokus når Havfarmene skal settes i drift.

- Her vil den nye brønnbåten være helt vesentlig. Båten er gass-elektrisk, og har ikke diesel om bord til fremdrift. Kun til nødagregat og for leveranse til  oppdrettsplatformene, som Myhre velger å kalle anleggene. 

Thomas Myre snakket under Tekmar om det nye brønnbåtdesignet deres. Klikk for større bilde. Foto. Pål Mugaas Jensen/Kyst.no.
Thomas Myre snakket under Tekmar om det nye brønnbåtdesignet deres. Klikk for større bilde. Foto. Pål Mugaas Jensen/Kyst.no.

Under Tekmar-konferansen i Trondheim sa han at utslipp av partikler til luft, CO2 og NOx er redusert, med henholdsvis 30 prosent og 90 prosent.

- Ved å bruke landstrøm, batteripakke og LED-belysning gir det en total besparelse på 6 500 000 kWh per år, som utgjør 405 husstanders forbruk i løpet av et år. Dette tilsvarer en årlig besparelse på over 1000 personbilers forbruk på et år, la han til. 

I tillegg påpeker salgssjefen at man vil spare drivstoffutgifter, som vil være ca 35-40 prosent lavere enn ved vanlig skipsdrivstoff.

- Båten blir også optimalisert for drift ved eksponerte lokaliteter, og den vil kunne være et viktig bidrag til å bedre fiskevelferden gjennom et mye større fokus på dette ved laste og losseoperasjoner, fortalte Myhre. 

Spesialtilpasset fartøy

Dagens henting av fisk på merdkanten ved hjelp av trenging mener han er svært belastende for fisken.

- Dette er et manuelt arbeid som involverer mange båter. Ved eksponerte lokaliteter som Havfarmen vil brønnbåten blir mindre interaktiv med oppdrettspaltformen. Havfarmen vil selv ha kraner, eget personell og utstyr for en langt mer kontrollert trenging og man vil ha behov for langt færre fartøy i operasjonen.

Denne spesialtilpasningen til et eksponert system som Havfarmen, mener han vil kunne være et eksempel til etterfølgelse.

- Vi har nå muligheten til å sette standarden for operasjoner i eksponerte områder, sa han.

Les også

Brønnbåtdesign for fremtiden

Myhre sier til Kyst.no at han tror brønnbåter er godt egnet for nye former for energikilder.

- Brønnbåtene i dag har et godt potensial for å effektivisere bruken av energi. Ved å se på nye energikilder som gass og batteri er det mulighet for å redusere utslippene betraktelig.

Men det er ikke bare på fremdriftssystemene han tror man vil se endringer fremover. Han tror næringen fremover vil benytte seg av mye mer spesialiserte brønnbåter.

- Jeg tror det kommer til å være en inndeling hvor man har mindre båter på 1000-1500 kbm som er egnet for transport av settefisk, medium båter på 2500-4500 kbm som er egnet for transport av fisk til og fra merden/slakteri, samt større båter med et volum fra 4500-6500 kbm som er behandlingsbåter hvor man renser fisken for lus - gjerne med ferskvann og at man kan ta hele biomassen i en behandling, sier han til Kyst.no.  

Les også: NSK Ship Design utvider innen havbruk

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse