Fox Fighter eies av Samba Marin og er her på avlusningsjobb. Foto: Samba Marin.

Samba Marin utvider virksomheten

- Vi ser det er behov for at vi er en totalleverandør for oppdretterne, forteller assisterende daglig leder Emil Brimsholm til Kyst.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Brimsholm forteller at utvidelsen i hovedsak betyr at de etablerer egne dykkerteam for havbruksvirksomhet.

- Vi har jobbet innen dykking tidligere, men satser nå på egen etablering av faste team. Vi gjør dette da vi ser det er behov for at vi er en totalleverandør for oppdretterne i forhold til konkurranseevnen i næringen, sier Brimsholm til Kyst.no.

- Vi regner med å være i full drift innen området løpet av mai måned. Vi har mye utstyr på plass, men må blant annet få på plass større hurtiggående fartøy for å effektivt gjennomføre jobben, opplyser han.

Flere ansettelser

Selskapet med hovedbase på Lepsøy i Os, startet opp i 1997, og har i dag 39 fast ansatte.

- Fremover ser vi for oss å ansette seks til for å få på plass to dykkerteam nå i starten, sier han.

Da selskapet startet opp hadde selskapet liten aktivitet innen oppdrett.

- De ti første årene var det mer anleggsvirksomhet og transport av utstyr og offshoreaktivitet som preget oss.  I dag er cirka 60 % av virksomheten vår innen oppdrett, sier Brimsholm.

Mannskapet i arbeid ombord Fox Fighter. Foto: Samba Marin.

Nye fartøy på vei

Selskapet eier i dag blant annet et avlusningsfartøy som er på fast chartret for Lerøy Sjøtroll, driver med ROV, frakt av rognkjeks og skal begynne med ROV-spyling.

- Vi gjennomfører de fleste operasjoner relatert til båter i havbruksnæringen.

I dag har de syv båter i drift, og to nye båter leveres i mai og juni.

- De nye båtene er av typen Norsafe Munin 1200. De er 42 fot og marsjer på 32 knop og fullt på 50 knop og skal i hovedsak brukes innen ROV-support, dykking og lineinspeksjoner, sier han.

Hele Norskekysten

Per i dag opererer selskapet fra Oslofjorden til Varangerfjorden med mest aktivitet i Hordaland.

- Akkurat nå har vi en båt i Midt-Norge som jobber med å stramme opp anleggene til Lerøy Midt og dokumentere holdekreftene etter forskriftene. Båten som gjør dette har en trekkraft (bollapull) på 45 tonn, legger han til.