Video: Alf Fagerheim/Helge Martin Markussen

Ukens Skipsbesøk: MS «Skrova»

Skipsrevyen er invitert om bord i den nyeste brønnbåten til rederiet Brønnbåt Nord Lofoten AS, MS «Skrova».

Publisert Sist oppdatert

Fartøyet ble overlevert fra verftet like før jul i fjor og eies som nevnt av Brønnbåt Nord Lofoten AS. Selskapet eies igjen av rederiet Brønnbåt Nord og Ellingsen Seafood på Skrova. Til daglig skal den operere i Lofoten-regionen for Ellingsen Seafood, mens den i helgene skal operere i spotmarkedet.

Skipsrevyen entrer om bord da skipet ankommer Osan i Svolvær, og blir tatt imot av skipper Per Johansen. Han og styrmannen holder på å gjøre seg klar for å gå på fritur. Likevel tok de seg tid til en prat og omvisning rundt på skipet.  

- Vi gjør oss klar for mannskapsbytte, men det er alltid hyggelig å få besøk ombord, sier han. De har ei besetning på seks, og har overlappende skiftordning, der skipper og styrmann  på begge skiftene bytter samtidig.

Hoveddata

  • Navn: MS «Skrova»
  • Verft: Aas Mek. Verksted
  • Byggenummer: 207
  • Design: AAS 1202 STDE-Hybrid
  • Lengde: 63,86 meter
  • Bredde: 14 meter
  • Tonnasje: 1920  
  • IMO-nummer:  9904443 

Topp moderne

Selv om MS «Skrova» ikke er av de største brønnbåtene langs kysten, med en lastekapasitet på 1200 m3 og føring av 200 tonn fisk, er det en topp moderne brønnbåt. Stort styrhus med panoramautsikt, fullspekket med teknologi og elektronikk. På babord side i styrhuset er det også en sittegruppe med fire svært komfortable skinnstoler fra Ekornes.

På dekket under finner man en en romslig bysse, stor messe og salong med falsk peis, stor TV og andre fasiliteter, som gjør det nærmest hjemmekoselig. Hvert mannskap har sin lugar og bad, samt at det er trimrom, vaskerom og garderobe.

Det kan bli lange dager med transit mellom anleggene. Da er det greit å kunne slappe av eller trene litt. Johansen forteller at mannskapet er flittige brukere av trimrommet, og opptatt av å holde seg i form – også når de er om bord.

Skipet er ellers utstyrt for hybriddrift, som benyttes for å ta strømtopper og ved anløp ved kaier, blant annet ved lossing.