Fra venstre: Ole Troland (27) og Rasmus Bjånesøy (25). Sammen har de laget en mini-serie om havbruksnæringen. Foto: Privat.

- Vil vise frem lakseoppdrett og menneskene som produserer laksen

Oppdretterne Rasmus Bjånesøy (25) og Ole Troland (27) har laget en mini-serie om lakseoppdrett. Nå er første episode ute.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vår opplevelse av havbruksnæringen er at det har vært et urimelig stort sprik mellom oppfatningen av laksen og oppfatningen av oppdretterne. Vi er vanlige folk, og vi ønsker å vise frem at vi bryr oss om fisken, havet og samfunnet, sier Rasmus Bjånesøy til Kyst.no.

Sammen med barndomskamerat Ole Troland har han i en fire episoder lang mini-serie om havbruk besøkt Firda Seafood, Marø Havbruk, Eide Fjordbruk og Steinvik Fiskefarm. Duoen fra Austevoll, som selv har jobbet med sjømat fra barnsben, har et iboende ønske og vilje til å formidle historien om sjømatnæringen slik de selv opplever det.

- Selv om Norge er verdens nest største eksportør av sjømat, er det mange som ikke vet hvordan særlig laksen produseres. Gjennom serien har vi fått et unikt innblikk hos selskapene, forteller de to.

Åpent og ærlig

Troland og Bjånesøy er godt kjent med oppdrett fra deres egen bakgrunn fra sjømaten, men kameramannen deres hadde ingen erfaring fra før og var i utgangspunktet litt skeptisk til næringen.

Oppdrettsduoen fra Austevoll ønsker å bidra til åpenhet i havbruksnæringen med sin mini-serie. Skjermdump fra første episode.

- Vi var likevel ikke redd for å ta han med ut på anlegget for å vise frem hvordan vi jobber. Det var faktisk svært nyttig å ha med en utenforstående i produksjonen av serien. Det gjorde det lettere å utforme spørsmål og gi svar på det folk faktisk lurer på om oppdrett, sier Troland.

Han tror serien vil bidra til å portrettere oppdretterne som imøtekommende, åpne og engasjerte. 

- Vi tror at det å fortelle åpent om hva vi gjør og hvorfor, vil kunne endre folks oppfatning om lakseoppdrett, og vi håper at serien vår skal bidra til nettopp denne åpenheten, fortsetter Bjånesøy.

«Laks er digg»

Selve historien bak navnet «Laks er digg» skyldtes kameramannens skepsis til oppdrettsnæringen. I foranledningen til serien uttalte han «Jeg vet ikke helt hva jeg synes om oppdrettsnæringen, men laks er digg».

- Det er tatt på kornet av hvordan vi oppfattes. Det er veldig få som synes at laks ikke er digg, men det er det på andre måter også. Laks er digg for miljøet, samfunnet, helsen og faktisk også for kloden om man trekker den helt ut, sier Troland.

Mini-serien kan følges på Facebook-siden til serien, eller på Instagram-profilen deres «Laks er digg». I løpet av den fire episoder lange mini-serien berøres ulike temaer tilknyttet havbruket: 

  • Hvordan lakseoppdrett fungerer 
  • Bærekraft. Hvordan oppdretterne jobber med bærekraft 
  • Teknologi og fremtiden 
  • Samfunn. Arbeidsplasser og levende lokalsamfunn