Kina blir trukket frem som en av markedene der det er ambisiøse regelsett for eksport av matvarer. Foto: Sjømatrådet
Kina blir trukket frem som en av markedene der det er ambisiøse regelsett for eksport av matvarer. Foto: Sjømatrådet

Dette mener Sjømatrådet blir stadig mer ressurs- og tidkrevende

Sjømatrådets årskonferanse gikk av stabelen i dag, og et av temaene var markedsadgang, der Victoria Braathen trakk frem flere styrker og svakheter i dagens eksportmarked. 

Publisert

Som ansvarlig for markedsadgang i Norges sjømatråd fortalte hun under den digitale årskonferansen til Sjømatrådet om markedsadgang. Spesielt trakk Victoria Braathen frem utfordringer og muligheter for norsk sjømat.

Folkerepublikken Kina, som er det største landet i Øst-Asia og verdens mest folkerike land pekte hun frem som et av de viktigste vekstmarkedene for norsk sjømat.  

- Kina er et sammensatt marked når det kommer til adgang for godkjenning av sjømatselskaper, produkter og arter. Gjennom 2021 ble det introdusert nye regler for import av sjømat til Kina. Det er et omfattende og nært sagt ambisiøst regelsett for alle land som ønsker å eksportere matvarer til det kinesiske markedet, sier hun. 

Bli abonnent hos Kyst.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Kyst.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.

Kyst.no Pluss Personlig

Du får: Kyst.no Pluss-saker

199,-

per måned

KJØP

Kyst.no Pluss Årlig

Du får: Kyst.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP

Kyst.no Pluss bedrift

Administrer flere abonnement på ett sted og betal med faktura.

2189,-

per år

KJØP