Abyss’ nye nedsenkbare notpanel monteres om bord på fartøy langs norskekysten – klar til umiddelbar innsats ved notskader. Tiltaket er en del av en styrket beredskapsstrategi for å forhindre rømming og beskytte villaksenFoto: Abyss.
Styrker beredskapen mot lakserømming
Ved innkjøp av 30 nedsenkbare notpaneler fra Egersund Net og oppdatert intern beredskapsplan tar Abyss grep for å beskytte villaksen og styrke tilliten til oppdrettsnæringen.
Rømming av oppdrettslaks er en av de største miljøutfordringene i havbruksnæringen. For å redusere risikoen og sikre rask respons ved hendelser, har Abyss nå styrket sin beredskap betydelig.
Annonse
– Vi har valgt å investere i 30 nedsenkbare notpaneler fra Egersund Net. Disse vil være plassert om bord på våre fartøy langs hele norskekysten og skal kunne benyttes umiddelbart dersom det oppdages hull i notlin, sier Bjarne Ytrøy, HMSK-leder i Abyss i en sak publisert på deres nettside.
Tiltaket er ikke et myndighetspålegg, men en del av Abyss sin strategi for å ligge i forkant og bidra til en mer ansvarlig oppdrettsnæring.
Annonse
– Vår hovedprioritet er at det ikke skal skje skader på not eller utstyr, men vi må også være forberedt dersom noe skulle oppstå. Denne investeringen gjør at vi kan handle raskt og målrettet, sier Ytrøy.
Solid leveranse
Leveransen er gjennomført i samarbeid med AKVA group, hvor Ellen Helene Kvalvik har hatt ansvaret for prosjektet.Foto: AKVA group.
Notpanelene er levert av Egersund Net. Leveransen er gjennomført i samarbeid med AKVA group, hvor Ellen Helene Kvalvik har hatt ansvaret for prosjektet.
– Samarbeidet har vært preget av god dialog og profesjonalitet. Vi er svært fornøyde med både kvaliteten på panelene og gjennomføringen av leveransen, sier Ytrøy.
Panelene er nå ferdig produsert og rulles ut i beredskapsoperasjonen langs kysten. Hensikten er å sikre rask tetting av hull i notlin ved mistanke om rømming, og på den måten begrense miljøpåvirkningen.
Oppdatert beredskapsplan og tydelige rutiner
Parallelt med anskaffelsen av utstyret har Abyss også revidert sin interne beredskapsplan. Planen inkluderer nå detaljerte rutiner for varsling, håndtering og dokumentasjon ved mistanke om rømming.
– Skipper skal umiddelbart varsle både kunde og vårt operasjonssenter. Derfra går varselet videre til Fiskeridirektoratet innen to timer, i tråd med gjeldende regelverk. Vi har også utviklet en loggmal i krisehåndteringssystemet RAYVN som gjør det enklere å dokumentere og følge opp hendelser, forklarer Ytrøy.
Operasjonsledere i Abyss har fått opplæring i de nye rutinene og vet nøyaktig hva som kreves dersom en situasjon skulle oppstå.
Tar ansvar for næringen
Abyss leverer tjenester som brakklegging, notvask, inspeksjon og undervannsoperasjoner til oppdrettsnæringen, og har en tydelig visjon om å bidra til trygg og bærekraftig sjømatproduksjon.
– Vi jobber etter prinsippet «God Operasjon», som handler om null skader på mennesker, miljø og utstyr. Det betyr også å ta et aktivt ansvar for å beskytte villaksen og bidra til å styrke tilliten til næringen, avslutter Ytrøy.