Illustrasjonsfoto av fryst laks.

Mener det kan bli bom stopp for norsk laks til markedene

Administrerende direktør i Sjømatbedriftene frykter det kan bli bomstopp for norsk laks til markedene som følge av at flyselskapene nå setter flyene på bakken, og at flyselskap som kan bidra ikke har trafikkrettigheter i de nødvendige korridorer i luftrommet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I fjor eksporterte Norge 260 000 tonn sjømat som flyfrakt ut i markedene, og det meste av denne fisken blir transportert i buken av passasjerfly.

Selv om mange ferskfisk markeder har stoppet opp som følge av koronasituasjonen er det fortsatt markeder som går gått og øker etterspørselen. Dette gjelder blant annet Kina, Hong Kong, og Sør-Korea.

- En stor utfordring er nå å få fisken ut i verden nå når flyene settes på bakken i hele Europa, og eksisterende fraktruter er ikke nok til å dekke etterspørselen, sier Sjømatbedriftenes administrerende direktør, Robert Eriksson.

Store forandringer

Som følge av COVID-19 krisen vil det i løpet av kommende helg bli store forandringer i flykapasiteten ved at flyselskapene setter passasjerflyene på bakken.

- Krisen krever at mer fisk må flys fra Norge enn fra andre europeiske lufthavner om det ikke skal bli bom stopp, sier Eriksson.

Sjømatbedriftene mener det må gjøres lettere for flyselskap som ikke har trafikkrettigheter å kunne fly fisk fra Norge.

- Det er utrolig viktig at vi nå gjør alt vi kan for å legge til rette for de næringer som opplever god etterspørsel i koronakrisen, sier Eriksson.

- Må på banen

Ut fra de opplysninger og henvendelser Sjømatbedriftene har mottatt er det flere selskaper som har tilbudt seg å bidra med å få norsk laks ut i markedet, men som i dag mangler trafikkrettigheter, og hvor den kanskje største begrensningen er luftrommet over Russland.

- Samferdselsministeren må på banen. Jeg ønsker han oppretter kontakt med sin russiske kollega for å se på muligheten for å få til en dispensasjon for det russiske luftrommet, slik at flyselskaper som nå kan bistå får muligheten til å fly sjømat ut til markedene som etterspør mer norsk sjømat, sier han.

Sjømat-sjefen synes det er svært gledelig at det er flyselskaper der ute som nå vil bidra for å få mat ut til verden. Han understreker samtidig at han ikke tror det finnes noen «kvikk-fiks» å få til dispensasjoner over det russiske luftrommet, men at det nå handler om å legge ned nødvendig politisk kapital fra regjeringens side for å få dette til.

- Vi har et svært godt samarbeid med Avinor om flyfrakt og et felles ønske om å finne mer flykapasitet for å norsk sjømat i den utfordringen vi står i. Jeg følger meg trygg på at Avinor vil utstede norske tillatelser. Men jeg ber også innstendig om at regjeringen med samferdselsministeren i spissen følger dette opp for å finne snarlige løsninger, avslutter Sjømatbedriftenes administrerende direktør, Robert Eriksson.