Gå til innhold
Annonse
Rolv Haugarvoll og Erlend Haugarvoll 2015
Rolv Haugarvoll og Erlend Haugarvoll 2015

Før helgen ble det arrangert skipsdåp ved Bryggen i Bergen sentrum. Anledningen vær en overlevering av en ny arbeidsbåt fra Risnes Marine Craft til Skjærgårdsfisk i Lingalaksgruppen. – Vi trenger båter som håndtere tøffe værforhold, og det har vi fått, sier daglig leder i Lingalaks, Erlend Haugarvoll til Kyst.no.

Annonse

Pål Mugaas Jensen

Fartøyet som ble overlevert og døpt er en Risnesbåt av type Bjordal 14. Disse er lette servicebåter, 14 meter lange og 7,5 meter brede. Skroget er i stål og overbygning i aluminium og konstruerte for nye og skjerpede krav fra Sjøfartsdirektoratet. Bl.a. har den en maks krengevinkel på 7 grader i forbindelse med kranoperasjoner. Båten har en marsjfart på 10 knop.

Saken fortsetter under bildet

- Det er viktig å ha god oversikt til alle sider fra styrehuset, mener daglig leder i Risnes Marine Craft, Ronald Hellenes.
- Det er viktig å ha god oversikt til alle sider fra styrehuset, mener daglig leder i Risnes Marine Craft, Ronald Hellenes.

- Det er viktig å ha god oversikt til alle sider fra styrehuset, mener daglig leder i Risnes Marine Craft, Ronald Hellenes.

- Sjøfartsdirektoratet kom ved nyttår med et nytt regelverk for lasteskip under lengde 24 meter. Risnes Marine Craft as har tilpasset sine nyutviklede båttyper dette regelverket og med spesielt fokus på krav til stabilitet og krengevinkel ved bruk av kran, forteller daglig leder i Risnes Marine Craft, Ronald Hellenes. - Den generelle kvaliteten på båtene er også øket fra mer lystbåtstandard til skipsbyggerstandard.

Av spesielle ting med båten trekker Hellenes frem vindusarrangementet i styrehuset. - Man ser tvers gjennom styrehuset, dermed har man god oversikt over alle vinkler. Sikkerhet er noe vi har tenkt masse på når vi har konstruert båtene, sier han. Han har selv designet båten sammen med skipsdesigneren Bård Arnesen. - I tillegg har vi bakt inn detaljer etter oppdretterønske, så det har blitt en båt for typisk værharde lokaliteter, sier han.

Saken fortsetter under bildet

- Nye forskrifter har vært med på å øke standarden på arbeidsbåtene. En med innsikt i faget vil se at dette er bygget etter en skipsbyggerstandard, ikke lystbåt, sier båtbygger Ronald Hellenes.
- Nye forskrifter har vært med på å øke standarden på arbeidsbåtene. En med innsikt i faget vil se at dette er bygget etter en skipsbyggerstandard, ikke lystbåt, sier båtbygger Ronald Hellenes.

- Nye forskrifter har vært med på å øke standarden på arbeidsbåtene. En med innsikt i faget vil se at dette er bygget etter en skipsbyggerstandard, ikke lystbåt, sier båtbygger Ronald Hellenes.

Et annet forhold han mener skipet peker seg ut i forhold til er renhold og hygiene. - Man jobber jo tross alt med mat når man jobber med oppdrettsfisk. Skipet skal derfor være lett å hold rent, og vi har delt det inn i skitne og rene soner. Når man skal inn i styrehuset, må man igjennom en form for luse der man kan bytte klær og vaske seg, sier han.

Skipet er bygget nøkkelferdig ved et polsk verft, men alt av utsyr om bord er noes, i tillegg til design og tegninger. Prislappen endte på i underkant av 8 millioner korner.

Stabilitet og dekkvinsj

Båten skal i tjeneste hos Lingalaks som har sin virksomhet i Hardanger. Men selv om det er et av Norges vakreste områder, betyr ikke det at det ikke kan være ganske så værhardt med vinder som presses inn igjennom fjordsystemet.

- Vi har ofte korte tidsfrister på mye av det vi holder på med. Da kan vi ikke la oss stoppe av at det blåser opp og holder seg vindfullt i gjerne en uke i slengen. Da trenger vi båter som er så stabile og sikre at ikke folk eller utsyr blir skadet, sier daglig leder i Lingalaks, Erlend Haugarvoll.

Saken fortsetter under bildet

- En god dekksvinsj er gull verdt, mener far og sønn Haugarvoll, hhv Rolv og Erlend.
- En god dekksvinsj er gull verdt, mener far og sønn Haugarvoll, hhv Rolv og Erlend.

- En god dekksvinsj er gull verdt, mener far og sønn Haugarvoll, hhv Rolv og Erlend.

Han sier de derfor har investert mye i nye båter.

- Vi kal ha topp utstyr til enhver tid. De siste fem årene har vi vel kjøpt en ny båt i året. OM han skal trekke frem en egenskap i tillegg til stabilitet og sikkerhet, som Lingalaks setter som krav til nye båter, så peker han på dekksvinsjen.

- Nøtene våre er konstruert slik at man får dem opp med ett eneste løft. Da er vi avhengig av en god dekksvins, sier Haugarvoll.

Dekksvinsjen på den nye båten klarer ifølge spek-listen å løfte ti tonn.

- Dette er med på lette arbeidet for folkene våre, sier han.

 

Utstyrsliste:

  • Skipsdesign: Risnes Marine Craft as
  • Kran: Type Palfinger PK32080 32 tm levert av Bergen Hydraulic
  • Capstan: 2 stk 2 tonn + 1 stk 3 tonn levert av Tenfjord Industrier
  • Thrustere: 1 stk 50 HK SP500, levert av Sleipner
  • Hydraulisk styring: SP155, levert av Sleipner Motor, Fredrikstad
  • Autopilot: Raymarine EV400, levert av Raymarine, Rygge
  • Dekksvinj: 10 tonn, levert av Tenfjord Industrier, Tennfjord
  • Navigasjon: Raymarine, levert av Raymarine, Rygge
  • Manøversystem: Marol, levert av Sea-Tek, Spydeberg
  • Fremdriftsmaskineri: 2 x Sabb Iveco N60 370 (2x270 HK), levert av Frydenbø Sabb Motor
  • Propellanlegg: Vribar 3H70, levert av Helseth
  • HP vasker: Hycat, levert av Rovian, Trondheim
  • Radio og VHF: levert av Seatronic, Moss
  • Vindu, levert av Ertec, Tvedestrand
  • Verft: PTS Ltd
  • Skipsteknisk: Glesvær Ship Design, Straume

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse