Sølvtrans Chile kan få problemer dersom Naviera Orca vinner frem med sine anklager. Illustrasjonsfoto: Havyard.

Sølvtrans trues i Chile

Det brygger opp til konflikt mellom Naviera Orca SA (Rostein-eiere) og Sølvtrans Chile SA. Konflikten startet med at Naviera Orca forsøker å få Sølvtrans utestengt fra markedet. Men dette finner ikke arbeidstakerorganisasjonen CUT seg i, og varsler at en arbeidskonflikt kan bli aktuelt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salmonexpert (Norsk Fiskeoppdrett sitt søsterorgan i Chile) fikk tilgang til brevet som arbeidstakerorganisasjonene CUT har sendt til Naviera Orca.

I brevet heter det at medlemmer av organisasjonen som jobber i Sølvtrans, mener at deres arbeidsplasser er satt i fare som følge av anklagene fra Naviera Orca. Brevet henvender seg direkte til eierne i Orca/Rostein med en klar melding om å trekke saken som de har anlagt mot Sølvtrans Chile. CUT varsler at de skal orientere ansatte som jobber i Naviera Orca om hele situasjonen.

Leder for CUT, José Pacheco, konkluderer med at CUT vil gjøre alt vi har for å beskytte retten til de chilenske arbeiderne.

- Jeg forstår ikke hvordan folk fra et utviklet land som Norge tror de kan skaffe seg monopol ved å gjøre dette de har gjort. Dette brevet vil gå til alle de som vi anser som relevante for å protestere mot det vi mener er et tiltak fra en aktør som vil skaffe seg monopol, skriver han.

Mener Sølvtrans sniker seg unna

Bakgrunnen for konflikten som har dukket opp er at Naviera Orca bruker en paragraf i Chiles lov som setter krav til selskaper som driver kystfart i Chile, om at de skal være majoritetseide av chilenske statsborgere.

Dette er også bakgrunnen for at Naviera Orca AS har en chilensk partner som eier 51 %, og de norske storeierne i Rostein AS eier 49%. Sølvtrans Chile er organisert på samme måte der deres chilenske partner eier 51 % av selskapet, og Sølvtrans i Norge resten.

Problemet er bare at Naviera Orca mener at Sølvtrans sin organisering i Chile er proforma for å omgå chilensk lov. De viser blant annet til at kapitalen som den chilenske majoritetseieren i Sølvtrans Chile, har betalt for 51% av selskapet, er symbolsk i forhold til den virkelige verdien. Naviera Orca har arbeidet på flere fronter for at den chilenske marinen, som er øverste forvaltningsmyndighet over kystfart, om å slette Sølvtrans Chile fra skipsregisteret.

Salmonexpert har vært i kontakt med de stridende parter, og kommer snart med kommentar om saken.

Les den spanske versjonen her.