Alf-Helge Aarskog er fornøyd med resultatet.

Økte fôrkostnader for Mowi

Mowi slaktet mer, men bl.a. økte fôrkostnader spiste av driftsresultatet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Mowi konsern hadde en omsetning på 979 millioner euro (862) og et operasjonelt driftsresultat på 196 millioner euro (158) i første kvartal 2019. Resultater for samme kvartal i 2018 er i parentes.

Slaktevolumet endte på 104 tusen tonn (81 tusen). Forventet slaktevolum for 2019 er fortsatt 430 tusen tonn.

Mowi Norge fikk tilsvarende 116,1 millioner euro i omsetning (115,6) og et operasjonelt driftsresultat på 134 millioner euro (179).

Slaktevolumet ble på 56 tusen tonn (51 tusen).

Mowi Norge

I kvartalsrapporten peker Mowi på at de i Norge oppnådde gode resultater i alle segment, men trekker spesielt frem oppdrettssegmentet.

Det økte volumet stammer hovedsakelig fra region nord. I sør trekkes det frem forbedret biologi og resultater.

Kostnadene økte imidlertid fra Q1 2018, som følge av økte fôrkostnader og tidlig utslakting i region midt.

EBIT/kg

EBIT/kg for Mowi Norge endte på 2,07 euro (2,26).

Land

Q1 2019

Q1 2018

Norge

2,07

2,26

Skottland

2,27

1,85

Canada

1,41

1,1

Chile

1,47

1,36

Irland

4,38

4,37

Færøyene

1,69

1,44

- God drift

- Etterspørselen etter våre produkter fortsetter å være god. Det har gitt høye priser i alle markeder. Kombinert med rekordhøye volumer og god drift har dette bidratt til gode resultater for konsernet, sier konsernsjef, Alf-Helge Aarskog i en børsmelding.

Med bakgrunn i resultatene, gode markedsutsikter og en solid finansiell posisjon, har styret i Mowi besluttet et utbytte på NOK 2,60 per aksje for kvartalet.

Mowi Feed fikk et operasjonelt driftsresultat på EUR -2,4 millioner (EUR -4,3 millioner). Consumer Products rapporterte et operasjonelt driftsresultat på EUR 5,8 millioner (EUR 21,9 millioner).

Ellers skriver Mowi i rapporten at merkevaren «MOWI» ble lansert for første gang i kvartalet i Polen.

- Produktene er gjort tilgjengelig i noen av verdens største dagligvarekjeder. Lanseringen i Polen er bare starten på MOWI-satsningen. Det kommer til å være en god test før vi begynner på utrullingen i andre utvalgte markeder, sier Aarskog.