Roy Angelvik, statsekretær i nærings- og fiskeridepartement avslørte deler av avtalen som er signert med kinesiske myndigheter. Foto: Magnus Petersen.

- Ikke alle kunnskapshull er tette

Lofotseminaret: Statsekretær i nærings- og fiskeridepartement, Roy Angelvik sier en egen ekstern gruppe skal granske lakselusmodellenes usikkerhet som skal brukes i forbindelse med trafikklyssytemet innføring i oktober.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Roy Angelvik gikk under Europharmas Lofotseminar litt inn på innføringen av trafikksystemet, som er etter planen skal innføres i oktober. Han påpekte også det faktum at havbruksnæringen har vært kritiske til flere aspekter til det nye systemet.

Opprettet ekstern gruppe

- Næringen har spesielt etterlyst fleksibilitet, og det faglige grunnlaget som ligger bak lakseluspåvirkningen. Spørsmålet har vært om modellene er gode nok til å forutsi lakselusens påvirkning på villfisk, sa han og gav umiddelbart sitt svar på spørsmålet:

-Nei alle kunnskapshull er enda ikke tett, men vi skal bruke den beste tilgjengelige kunnskapen til enhver tid, fastslår han.

Han trekker frem at det er opprettet en egen ekstern gruppe som skal vurdere dette lakselusmodellen, som videre skal vurderes, og til syvende og sist er det regjeringen som skal behandle usikkerheten bak modellene.

Ingen nedtrekk før 2019

I de 13 produksjonsområder som har blitt definert av nærings- og fiskeridepartement, skal de områdene som får grønt lys få sin vekst, ifølge Angelvik.

- Men for de som får oransje eller rødt, så blir det ingen nedtrekk før tidligst i 2019. Da får næringen to år til å tilpasse seg.

-Personlig bør vi komme dit at vi har teknologi som teller lus, og ikke mennesker som gjøre det selv, avslutter Angelvik.