Gå til innhold
Annonse
Roger Halsebakk, konsernsjef i Sølvtrans AS er godt fornøyd med resultatet til rederiet i 2017, og sier 2018-tallene også er bra.  Foto: Erich Guerrero/salmonexpert.cl
Roger Halsebakk, konsernsjef i Sølvtrans AS er godt fornøyd med resultatet til rederiet i 2017, og sier 2018-tallene også er bra. Foto: Erich Guerrero/salmonexpert.cl

Sølvtrans Rederi As gjør et solid byks i resultatet for 2017, og er nær å doble omsetningen. Konsernsjef Roger Halsebakk sier han er godt fornøyd med fjoråret. 

Annonse

Ålesundbedriften kan vise til en solid økning i både omsetning og driftsresultat for 2017. Rederiets omsetning økte med 328,8 millioner kroner, fra 410,8 millioner til 739,6 millioner kroner i 2017. Driftsresultatet var 345,3 millioner i fjor, mot 185,2 millioner kroner året før. Det tilsier en økning på 160,1 millioner kroner.  

Solid byks

Konsernsjef Roger Halsebakk i Sølvtrans sier til Kyst.no at de er godt fornøyde med resultatet som er etter budsjettplanen deres.

- Det er alltid kjekt å levere resultat i henhold til plnlagt budsjett og er bra fornøyd. Vi har solgt to båter og har fått flere nye båter inn. Vi driver jo mest med frakt av fisk og har båtene i kontinuerlig drift og etterspørselen er god, sier konsernsjefen fornøyd. 

Regnskapet for Sølvtrans Rederi AS viser et årsresultat på 212,5 millioner kroner og egenkapitalen er på kr 816 millioner, noe som gir en egenkapitalandel på 22,9 %.

Halsebakk sier tallene for 2018 også er bra, og er i tråd med budsjettet deres. ​

- Vi har hatt fullt opp med arbeid i år, opplyser han.

Nøkkeltall for Sølvtrans Rederi As for 2016 og 2017:
Nøkkeltall for Sølvtrans Rederi As for 2016 og 2017:

Større flåte

Selskapet har 21 fartøy i flåten, og båtene opererer i Norge, Chile, Skottland og Tasmania. Tre av fartøyene deres opererer i Chile. 

Selskapet fikk overlevert tre nye fartøy i 2017. Disse var:

  • Øystrand, 3 600 m3, som ble levert januar 2017 fra Aas Mek Verksted AS,
  • Ronja Ocean, 3 200 m3 som ble levert i mars 2017 og
  • Ronja Diamond, 3 200 m3, som ble levert september 2017, begge fra Myklebust Med Verksted AS

Fire nye fartøy

Med fire nye fartøy som også er under bygging vil Sølvtrans øke kapasiteten med 14 300 kubikk til neste år. Et av de nye fartøyene blir verdens største brønnbåt. Les mer om den her.

Tre av fartøyene skal bygges hos Aas Mek Verksted AS. Disse er Ronja Explorer 2500 m3, Ronja Fisk, 2 500 m3, TBN, 1 800 m3. Samt ett fartøy som skal bygges av Havyard, som har fått navnet Ronja Storm, 7 450 m3.

Sølvtrans Rederi AS:

  • Selskapet ble stiftet i 1986 av reder Roger Halsebakk, og er verdens største brønnbåtrederi for transport av levende laks og ørret.
  • Hovedkontoret ligger på Skansekaia midt i Ålesund sentrum.
  • De har 300 ansatte og 21 fartøy. (samt fire nye fartøy under bygging)
  • Sølvtrans Rederi AS fusjonerte med datterselskapet Bømlo Brønnbåtservice AS med regnskapsmessig og skattemessig effekt fra 1.1.2017. 

Planlagt overlevering av «Ronja Storm» er i juni 2019, og den vil koste omlag 500 millioner kroner. Brønnbåten «Ronja Explorer» er under bygging ved et verft i Tyrkia, og skal utrustes ved Aas Mek. Verksted på Vestnes. Denne vil etter avtalen leveres i april 2019.

M/V Øystrand er på langtidskontrakt hos oppdrettsselskapet Alsaker Fjordbruk, og har en lastekapasitet på 3600 m3, tilsvarende omlag 540 tonn levende laks. Klikk for større bilde. Foto: Sølvtrans.
M/V Øystrand er på langtidskontrakt hos oppdrettsselskapet Alsaker Fjordbruk, og har en lastekapasitet på 3600 m3, tilsvarende omlag 540 tonn levende laks. Klikk for større bilde. Foto: Sølvtrans.

I tillegg bygges “Ronjafisk II” hvor overlevering er satt til september 2019.

Gode fremtidsutsikter

I årsberetningen skriver styret at de er positiv til fremtidsutsiktene for brønnbåtmarkedet, spesielt for større og mer effektive brønnbåter med lukket teknologi.

- Selskapet har fokus på «lukket teknologi», et system som begrenser faren for spredning av sykdommer, i tillegg til å ha positiv effekt på dyrevelferd og laksekvalitet, sikrer lukket teknologi en kostnadseffektiv frakt og behandling av fisk, melder de.

Styret forventer en fortsatt økning i etterspørsel etter brønnbåttjenester som følge av produksjonsvekst, lengre fraktavstander, endringer i bruken av brønnbåter, samt regulatoriske endringer.

Selskapet overfører 202,5 millioner kroner til annen egenkapital. Det er ikke tatt noe utbytte av aksjonærene, ifølge regnskapet. 

Dødsulykke fører til fartøysendringer

Rederiet skriver i årsberetningen at de har en proaktiv holdning til helse og sikkerhet for de ansatte, og søker å iverksette preventive tiltak for å skape et godt, sikkert og kontinuerlig forbedret arbeidsmiljø. I 2017 utgjorde sykefraværet blant selskapets mannskap 3,9 % (4,3% i 2016).

I 2017 ble selskapet for første gang utsatt for en arbeidsulykke med døden som utfall. En matros falt over bord og mannskapet fikk han opp igjen etter kort tid, men livet sto ikke til å redde. Utover dette har selskapet hatt to mindre hendelser som har medført lettere personskade.

Halsebakk sier til Kyst.no at de har gått igjennom hendelsen og med havarikommisjonen, som har kommet med forslag og tiltak til hvordan bransjen kan bedre forholdene ved å gå over dekk når man skal til maskinrommet, og gjøre prosessen mer sikker for mannskapet. 

- Vi har gjort endringer på en del av fartøyene våre, der vi har laget en sikker bro, slik at de ikke trenger å gå på dekk og vi har laget en nedgang oppe bak på dekk, sier Halsebakk. 

Selskapet skal også endre de resterende fartøyene deres. 

Ved utgangen av 2017 var det 198 årsverk sysselsatt i selskapet. Alle disse er mannskap på selskapets flåte av fartøy. Av totalt 198 ansatte er 1,% kvinner.

Ror for kreftsaken

Robin Halsebakk og Petter Gunnarstein fra Sølvtrans-rederiet skal under Nor-fishing ro fra Trondheim til Ålesund. Det skal de gjøre på bare åtte dager. Langs hele ruten skal det være program for å samle inn penger til Kreftforeningen. Les mer om dette her. 

Les også flere tidligere saker om selskapet her: 

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse